Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » [Wow] Kapal Laut Pelik Ini Boleh Berdiri Tegak!
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post



FLIP (Floating Instrument Platform) adalah kapal penyelidikan tertua dan yang paling luar biasa Tentera Laut AS. FLIP telah dicipta pada tahun 1962 oleh ahli-ahli sains yang mahu ruang yang lebih stabil daripada kapal penyelidikan konvensional untuk mengkaji bentuk gelombang. 
Biasanya dirujuk sebagai kapal FLIP, ia sebenarnya adalah 355 kaki panjang,berbentuk sudu yang boleh dibalik dari mendatar kepada kedudukan menegak dengan mengepam 700tons air laut ke dalam 'pemegang', menyebabkan ia bangkit dari laut .Transformasi selama 28 minit daripada mendatar kepada menegak, 300 kaki daripada pelampung tenggelam dalam air, menyimpan 700 tan massa yang stabil dan menjadikannya sempurna untuk mengkaji ketinggian ombak, isyarat akustik, suhu air dan ketumpatan, dan untuk koleksi data meteorologi.

FLIP boleh beroperasi dengan baik di dalam air cetek atau kedalaman lebih 2,000 fathoms. Apabila 300ft daripada badan kapal tenggelam, kapal begitu stabil ia adalah hampir tidak terjejas oleh gerakan gelombang menegak. 

Kebanyakan bilik di FLIP mempunyai dua pintu, satu untuk digunakan apabila mendatar, yang lain apabila FLIP adalah menegak. 

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments