Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi


PASANGAN duet, Meghan Trainor dan Charlie Puth mencetuskan sensasi di kalangan peminat mereka apabila bercium mesra di atas pentas ketika mempersembahkan lagu hits mereka, Marvin Gaye dalam majlis American Music Awards, semalam.
Aksi ciuman ghairah mereka dilakukan sebaik lagu itu berakhir sambil Puth meraba punggung Trainor.

Walaupun ramai berpendapat mereka melakukan aksi itu secara spontan, namun begitu ada sumber mengatakan mereka berdua memang merancang perkara itu malah berlatih aksi mesra itu sebelum persembahan dilakukan.
Malah wakil Trainor turut menafikan mereka berpacaran sebaliknya mengatakan mereka berdua hanya berkawan baik. 

TINDAKAN seorang pengguna tren laju Express Rail Link (ERL) meletakkan kakinya di kerusi mengundang kritikan netizen di media sosial.
Man Ahmad, individu yang memuat naik gambar itu menjelaskan lelaki terbabit enggan menurunkan kakinya meskipun telah ditegur oleh seorang pramugara yang kebetulan menaiki pengangkutan awam tersebut.
“Dalam ERL just now. Seorang steward duduk belakang aku tegur mamat ini sebab letak kaki atas kerusi. Dia boleh jawab ‘Mind your own business, you can’t do nothing’ (Jangan sibuk hal orang, anda tidak boleh buat apa-apa).
“Menyirap je aku dengar. Aku pusing, snap gambar dia. Dia boleh pula buat bodoh saja. Nasib baik mood aku tengah baik,” tulisnya di pautan gambar.
Netizen mengkritik kebiadaban lelaki itu yang dianggap hanya mementingkan keselesaan sendiri sedangkan tempat duduk itu adalah untuk penumpang lain juga dan bukannya untuk diletakkan kaki dengan kasut yang entahkan bersih atau kotor.
“Kalau saya ada pada masa itu, saya akan duduk di kerusi tempat dia letakkan kaki itu. Nak tengok apa dia cakap. Nak bertumbuk pun bertumbuklah. Mesti ramai yang sokong saya,” kata Hamzi Tam.
“Kalau macam ni punya perangai, tak kira Melayu, Cina atau India memang makanannya kaki kat muka,” komen Qhairul Jeffery. 

BUKAN tak biasa kita dengar atau baca mengenai penipuan melibatkan urusan jual beli atau membaiki telefon bimbit.
Walaupun pihak berkuasa telah mengadakan pemeriksaan dan rondaan, masalah ini nampaknya seperti terus membelenggu pengguna.
Si penjual pula, makin lama makin bijak menggunakan pelbagai helah dalam memperdayakan para pelanggan sehinggakan mereka tidak sedar telah ditipu ‘hidup-hidup’.
Terbaharu, kami menerima aduan daripada seorang netizen yang mendakwa telah ditipu oleh sebuah kedai membaiki telefon di sebuah pusat beli-belah.
Menurut Mohd. Shazni Mohd. Ariff, pada mulanya, dia pergi ke kedai itu untuk membeli bateri baharu untuk telefon bimbit jenis Iphone 4 miliknya.


“Pada 13 November lalu, saya datang ke Mines Shopping Mall untuk repair iPhone 4 saya kerana tidak boleh charge atau charge tidak masuk.
“Saya nak beli bateri baru tapi bila lelaki Cina tu check Iphone 4 saya, die cakap bateri saya ok. Tapi yang rosak adalah tempat charger. Saya tukar dengan harga RM70.
“Tapi, masih lagi tak boleh charge, makanya memang bateri yang rosak. Tukar bateri baru dengan harga RM60,” ujarnya.
Bagaimanapun, selepas pulang, Mohd. Shazni mendapati mikrofonnya pula tidak berfungsi. Walhal, sebelum ini ia masih elok dan boleh berfungsi dengan baik.
Hal itu membuatkan Mohd. Shazni kembali semula ke kedai tersebut untuk membaiki telefon bimbitnya.
Namun, hal lebih parah berlaku apabila Mohd. Shazni mendapati barang dalaman telefon bimbitnya ditukar dengan barang tidak asli hingga mendatangkan pelbagai masalah lain.

“Bila sampai di rumah saya perasan tempat charger yang di bawah tu bertukar kepada warna putih dan nampak baru… tidak seperti saya punya. Tempat charger saya pada asalnya berwarna hitam.
Bila saya charge phone dengan menggunakan fast charger ia tidak seperti sebelum saya tukar battery.. ia mengambil masa yang lama untuk charge dan saya pelik kenapa macam tu… saya dah pakai iPhone ni selama 4 tahun dan tahu macam mana rupaphone saya.
“Member opis forward link di Facebook berkenaan pelanggan mengadu kene tipu dengan kedai repair handphone di Mines. SAMA SEPERTI CERITA SAYA.
“Itu menyebabkan saya pegi balik ke kedai phone itu hari ini (25 NOV. 2015) dan memberitahu saya tidak puas hati dengan apa yang dilakukan oleh staf kedai phone tu yang sesuka hati tukar barang phone saya sedangkan ia tidak rosak dan menjadikanphone saya mengambil masa yang lama untuk charge,” katanya.
Dia difahamkan, pekerja yang menipu ketika membaiki telefon Mohd. Shazni kebetulan sedang bercuti pada hari itu.
Namun, kerana takut ‘pisang berbuah dua kali’, Mohd. Shazni bertegas terhadap peniaga kedai tersebut dan meminta ianya diselesaikan segera dan dibaiki semula.
“Kedai tu tidak minta apa-apa charge pun walaupun dia tukar dengan yang baru. Sonampak tak permainan dia, setelah kantoi tukar dengan barang yang bukan ori… kalau kesilapan saya mesti dia kenakan charge, tapi ini tidak,” ujarnya.
Berikutan itu, Mohd. Shazni meminta agar semua pengguna telefon bimbit lain berhati-hati dalam urusan membaiki telefon bimbit.

Mynewshub.cc