Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Lelaki Ini Pergi Ke Planet Marikh Dan Tak Akan Kembali Ke Bumi Lagi
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Bagaimana rasanya jika akan pergi meninggalkan bumi dan tak kembali lagi ? Sekurang-kurangnya bagi Khalid Al Jaaidi itu adalah sebuah impian yang jadi kenyataan . Dia begitu gembira akan dihantar ke Marikh dan tak akan pulang lagi .

Khalid menjadi sebahagian dari misi Mars One yang akan membangun koloni manusia pertama di Marikh . Dia menjadi satu di antara 1,057 orang terpilih yang berjaya mengalahkan hampir 200 ribu orang lain . Misi bercita-cita tinggi itu akan berangkat pada 2025 , sedangkan usia Khalid saat ini 21 tahun .

Lelaki asal Dubai itu mengaku memohon untuk misi Mars One kerana sukakan adventure . Awalnya keluarga mengira Khalid hanya bergurau ketika menunjukkan e - mel balasan dari Mars One , namun akhirnya mereka setuju .

" Aku pertama kali dengar misi Mars One pada April 2013 , beberapa minggu sebelum pendaftaran dibuka aku ingin jadi bahagiannya , " ungkap Khalid .

" Boleh dikatakan semuanya menyokong . Hanya ibu yang tidak begitu gembira. Ayah mengatakan padaku bahawa rancangan ini hebat, " lanjut pereka grafik ini . "Lagi pula semua itu hanya Allah yang menetukan . "

Mars One adalah misi buatan syarikat asal Belanda untuk mendaratkan manusia di Planet Merah dan menetap selamanya di sana . Khalid mengakui mula mempersiapkan diri secara fizikal dan psikologi untuk menghadapi kenyataan tak akan kembali ke Bumi . Dia mengaku akan membawa Al Quran ke Marikh dan pasti akan merindukan puding karamel buatan ibu .

Namun Khalid belum tentu pergi ke Marikh kerana pemilihan masih terus berlanjutan hingga tersaring hanya 24 orang . Mereka yang terpilih akan menjalani latihan selama 8 tahun dan dibayar sebagai angkasawan Mars One .

Sumber: wowkeren.com

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments