Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » [Wow] Sambutan Hari Tandas Sedunia Setiap 19 Nov!
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

Sambutan Hari Tandas Sedunia Setiap 19 Nov
TIADA satu kemudahan yang memastikan anda terus segar dan bertenaga sepanjang hari kecuali tandas. Jadi tidak hairanlah, peradaban manusia perlu memperuntukkan satu hari dalam setahun untuk meraikan kepentingan kemudahan itu.
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bersetuju dan baru-baru ini mengisytiharkan 19 Nov sebagai Hari Tandas Sedunia ekoran satu cadangan dari Singapura.
Wakil Singapura ke PBB turut mengakui tidak peduli andai Hari Tandas Sedunia itu bakal membawa jenaka dalam kalangan media atau orang ramai.
“Saya pasti, ia akan menjadi bahan jenaka di media dan orang ramai apabila dilaporkan PBB telah menisytiharkan Hari Tandas Sedunia,” kata wakil Singapura Mark Neo sebelum PBB mengundi sebulat suara bersetuju dengan cadangan itu.
Cadangan itu dilihat penting kerana sehingga hari ini 2.5 bilion manusia seluruh dunia tidak memiliki perkhidmatan tandas yang sempurna dan bersih.
Seramai 1.1 bilion orang pula menjadikan kawasan terbuka sebagai tandas mereka. Justeru, penyediaan tandas sempurna bakal menyelamatkan nyawa 200,000 orang kanak-kanak setiap tahun.
Singapura serius dalam cadangan ini kerana usaha dilakukan oleh Jack Sim warga Singapura yang dikenali sebagai “Mr. Toilet” untuk memperbaiki kebersihan tandas di seluruh dunia.
Timbalan Setiausaha Agung PBB Jan Eliasson memuji usaha Singapura dengan mengatakan “Penyediaan tandas yang sempurna ialah satu soal maruah yang asas,” katanya.
Persatuan Tandas Sedunia telah pun meraikan Hari Tandas Sedunia pada 19 Nov sejak 2001. – Mynewshub.my
Tandas01
Sumber rujukan : Daily Chilli

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments