Air Asia mengenakan caj pemprosesan tersembunyi terhadap pembelian tiket
online melalui kad debit dan kredit dedah Persatuan Pengguna Islam
Malaysia (PPIM).
Pengguna mengadu bahawa apabila mereka membeli tiket atas talian
menggunakan kad debit mereka dikenakan caj sebanyak RM4 manakala bagi
pembelian menggunakan kad kredit mereka dikenakan caj sebanyak RM8.
Caj ini dikenakan tampa sebarang pengumuman daripada syarikat tersebut.
Apabila pihak PPIM menelefon Air Asia, wakil mereka memberitahu bahawa caj
berkenaan dikenakan kerana kenaikan harga bahan api yang diumumkan
semalam sedangkan caj ini telah dikenakan sejak dua minggu lalu.
Sehubungan itu PPIM mahu kerajaan mewujudkan mekanisma untuk memantau
syarikat penerbangan daripada mengenakan caj yang tidak sepatutnya
kepada pengguna.
Mekanisme pemantauan itu perlu agar syarikat penerbangan tidak
mengenakan caj sewenang-wenangnya dan jika tiada tindakan diambil tidak
mustahil syarikat penerbangan lain akan menggunakan alasan yang sama
untuk mengenakan caj kepada pengguna.
Pemantauan boleh dilakukan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Korperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK)
No comments
Post a Comment