Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Kejadian Tembakan Terbaharu Di Sekolah AS !
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


LOS ANGELES 14 Dis. - Amerika Syarikat (AS) semalam terus digemparkan dengan kejadian tembakan di sekolah apabila seorang pelajar bersenjata api melepaskan tembakan dan mencederakan dua pelajar lain sebelum dipercayai membunuh diri.

Kejadian itu berlaku setahun selepas tragedi pembunuhan beramai- ramai di Sekolah Rendah Sandy Hook, Newton, Connecticut yang terletak berdekatan dan menyaksikan 20 kanak-kanak mati dibunuh.

Menurut kenyataan polis, suspek dikenali sebagai Karl Pierson berusia 18 tahun dan membawa senapang patah itu turut melemparkan bom Molotov dalam serangan itu di Sekolah Tinggi Arapahoe, Colorado.

Beratus-ratus pelajar bersembunyi dalam kelas selepas tembakan dilepaskan pada pukul 12.30 tengah hari waktu tempatan (8.30 malam waktu Malaysia) sambil berteriak bahawa dia mencari seorang cikgu, dalam kejadian yang disifatkan polis sebagai rancangan membalas dendam.

Rakaman televisyen secara langsung menunjukkan pelajar-pelajar keluar dari sekolah itu dalam barisan dengan tangan mereka diletakkan ke atas kepala dan berkumpul di sebuah padang trek yang diliputi salji.

Syerif Daerah Arapahoe, Grayson Robinson berkata, suspek memasuki sekolah melalui pintu utama selepas tiba dengan sebuah kereta dengan membawa senapang patah, mencederakan dua pelajar termasuk seorang pelajar perempuan berusia 15 tahun yang kini berada dalam keadaan kritikal.

''Siasatan awal mencadangkan kejadian itu berpunca kerana suspek mahu membalas dendam terhadap gurunya ekoran percanggahan pendapat sebelum ini,'' katanya.
Beliau berkata, dua bom Molotov ditemukan dengan satu daripadanya meletup dan menyebabkan asap yang banyak ketika polis tiba.

''Kira-kira lima minit selepas amaran pertama berhubung serangan itu diberikan, mayat suspek ditemukan dalam sekolah dan punca kematian dipercayai akibat menembak diri sendiri,'' katanya.

Salah seorang pelajar di tempat kejadian, Colton Powers berkata, dia bersama kira-kira 25 rakannya berlindung dalam kelas ketika insiden itu berlaku.
''Kami tidak tahu sekiranya itu adalah tembakan. Kami menutup lampu dan mengunci pintu bagi mengelakkan dia masuk,'' katanya. 

Kejadian tembakan itu berlaku sehari sebelum ulang tahun pertama tragedi di Newton apabila seorang pemuda, Adam Lanza menembak mati 20 kanak-kanak dan enam dewasa di Sekolah Rendah Sandy Hook. - AFP

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments