Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Hati-hati, Smartphone boleh Membuat Anda Gemuk!
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

                                                                           imej

Ohio - Kabar buruk bagi para peminat telefon pintar. Hasil kajian terbaru mendedahkan bahawa penggunaan telefon pintar (telefon bimbit pintar) ternyata membuat anda gemuk.
Saintis melakukan kajian terhadap mahasiswa dan mendapati bahawa penggunaan telefon bimbit (telefon bimbit), seperti menonton televisyen, kemungkinan ketara menurunkan aktiviti fizikal dan level kecergasan.

"Menggunakan sebuah telefon tidak mempunyai kesan negatif seperti stigma yang ditujukan pada televisyen, tetapi tetap saja telefon boleh buruk untuk anda," ujar penulis hasil penyelidikan, Jacob Barkley, Associate Professor of Exercise Science Kent State University di Ohio, seperti dikutip laman Health Day edisi 18 Julai 2013.

Barkley mendedahkan, kajian ini mendapati bahawa mahasiswa menghabiskan rata-rata sekitar lima jam dengan telefon bimbit mereka dan menghantar ratusan mesej pendek (SMS) setiap hari.

Telefon, yang juga disebut telefon pintar, menjadi alat pelbagai fungsi dengan kemampuan yang hampir sama dengan komputer yang berhubung dengan Internet. Secara virtual, di mana saja dan kapan saja pengguna tak hanya boleh melakukan panggilan telefon dan menghantar SMS atau e-mel, tetapi mereka juga boleh berinteraksi dengan Twitter, mencari sesuatu di Internet, menonton video dan live events, serta memainkan video dan games.

Menurut para penyelidik, semua aktiviti tersebut merupakan aktiviti pasif. Walaupun telefon pintar ini adalah sebuah telefon yang bergerak, kata Barkley, kenyataannya, hal tersebut membuat orang justru tidak bergerak.

Menghantar mesej saat sedang di perhentian bas membuat seseorang berjalan lebih pelan, cuba untuk melakukan dua perkara sekaligus secara bersamaan. Ketika seseorang pergi ke taman untuk berjoging, mereka akan berhenti untuk memeriksa mesej yang masuk ke telefon bimbit, memeriksa jadual main balik filem, dan membuat janji temu janji. Saat berjalan melewati pemandangan yang indah, mereka akan berhenti dan mengambil gambar, kemudian menghantarnya kepada rakan-rakan mereka via Facebook.

"Sebelum menyedarinya, anda sudah terduduk untuk melakukan semua aktiviti tersebut di taman, bermain dengan telefon anda," kata Barkley. Hasil penyelidikan ini diterbitkan talian di International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity.

Menanggapi hal tersebut, Nancy Copperman, Director of Public Health Initiatives North Shore-LIJ Health System, di Great Neck, New York, mengatakan bahawa hasil penyelidikan ini meningkatkan kepedulian mengenai dampak teknologi yang begitu besar pada kegiatan kita, saat kita bergerak, makan, dan tidur.

"Kita harus memperhatikan kesan teknologi pada kesihatan," ujar Copperman. Kerana itu, ia menyarankan, "Orang seharusnya mengambil jarak dari teknologi mudah alih untuk kualiti hidup yang lebih baik."

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments