Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Pokok Manchineel Paling Beracun Di Dunia
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Pokok bernama Manchineel diakui sebagai pokok paling beracun di dunia oleh Guiness Records . Kerana berbahaya , pokok ini diberi papan peringatan yang ketara agar orang tidak menghampiri .

Manchineel mengandung racun dalam pelbagai level sehingga digalakkan untuk menjaga jarak dengan pokok itu . Buahnya mirip epal kecil , tapi hanya menggigitnya satu kali anda boleh masuk ICU . Tak hairan buah itu dinamakan manzanita de la muerte alias buah kematian oleh Christopher Columbus .

Nicola H Strickland , perunding radiologi , pernah menjadi mangsa racun pada buahnya yang ternyata rasanya manis . " Lama - lama ada rasa pedas aneh di mulut yang berkembang menjadi terbakar seperti tekak dirobek dan sesak nafas , " tuturnya . Kesannya berlangsung 2 jam yang membuatnya tidak boleh menelan apa-apa dan perlu 8 jam untuk reda kembali ke normal .

Tak hanya buah , getah putih susu pada batangnya juga sangat beracun yang setitisnya saja boleh menyebabkan kulit melecet , bengkak atau luka bakar . Banyak traveller yang mengalaminya saat berteduh dari hujan di bawah Manchineel kerana tidak tahu bahayanya . Getah dari batang yang terbawa titisan hujan pun juga menyebabkan luka .

Manchineel berwana hijau terang , daun bujur dan boleh tumbuh setinggi 50 kaki serta menggunakan buah yang manis sebagai perangkap . Jenis ini biasanya tumbuh di Bahamas , Florida dan Caribbean . Asap dari bahagian Manchineel yang terbakar bahkan juga boleh menyebabkan kebutaan sementara hingga kekal .

Sumber: wowkeren.com

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments