Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Cacing Tanah Terbesar Dunia Ditemui Di Australia
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Ketika melihat binatang ini mungkin akan berfikir ia adalah ular , namun bukan . Dengan bentuk panjang seperti ular dewasa sebenarnya ia adalah cacing tanah . Ya , cacing tanah ini merupakan yang terbesar .

Spesies tersebut dinamakan Giant Gippsland yang ditemui di Gippsland , Australia . Jenis itu sudah diakui sebagai spesies cacing tanah terbesar di dunia . Jika direntangkan maka panjangnya boleh mencapai 2 meter walau biasanya " hanya " 77 cm dengan ketebalan 2,54 cm .

Meski ukurannya besar namun cacing ini sukar untuk ditemui kerana lebih banyak hidup di dalam tanah . Tanah dengan kandungan air banyak memudahkan mereka bernafas sehingga mereka hidup di lapisan 3-5 kaki dari permukaan . Biasanya mereka muncul di permukaan ketika hujan lebat atau dijumpai di runtuhan tanah .


Giant Gippsland mempunyai struktur tubuh yang lembut sehingga sedikit tekanan boleh membunuhnya . Namun jika anda berjalan di atas habitat maka mereka akan mengeluarkan bunyi - bunyian cukup keras untuk didengar .

Telur Giant Gippsland cukup besar dan perlu waktu setahun untuk menetas . Ketika menetas sudah saiz 15 cm dan mencapai saiz maksimum selepas 5 tahun .  Cacing ini kemungkinan usia hidupnya 20 tahun .

Saat ini kewujudan Giant Gippsland semakin jarang kerana berkurangnya habitat dan rendahnya kadar pembiakan . Badan Pemuliharaan Antarabangsa telah memasukkannya ke dalam Red List atau hampir pupus sehingga wajib dilindungi .

 Sumber: wowkeren.com

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments