Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Penyanyi Baru, Aza Adnan Kecewa Lagu Kena Gam Oleh Stesen Radio~!
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

AZA ADNAN cukup bertuah apabila ruang untuknya menonjolkan bakat nyanyian kini terbuka luas. Dia yang merupakan anak komposer terkenal, Nan Dengkil yang pernah mencipta nama dengan beberapa naskhah nukilannya seperti lagu Biar Betul dan Keranamu Suhaila sekali gus membuka jalan singkat buat Aza untuk mencipta nama.
Biarpun menyedari kelebihan tersebut, namun pemilik nama penuh Nur Azariza Adwa Adnan itu enggan membiarkan dirinya dimanja. Dia seboleh-bolehnya mahu berdikari sementelah Aza juga diperturunkan bakat mencipta lagu.
"Saya tidak mahu menganggapnya (anak Nan) sebagai kelebihan, sebaliknya menerimanya sebagai satu peluang. Benar, ia memberi jalan pintas, tetapi saya lebih suka mengaut ilmu daripada ayah.
"Untuk melatih diri, saya belajar menghasilkan lagu sendiri. Apabila ayah mencipta melodinya, saya akan mengarang puisi untuk menghasilkan lirik. Menuntut dalam aliran sastera di sekolah memberi kelebihan buat saya untuk berkarya," kata gadis yang berumur 17 tahun itu.
Sehingga kini, Aza yang bakal menghadapi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia tidak lama lagi telah menulis lirik untuk tiga buah lagu sendiri termasuklah Namun Cinta Tetap Bersemi, Kembali Bergandingan dan Taman Seribu Teman.
Mempunyai latar belakang keluarga dalam dunia seni menyebabkan ruang lebih awal diperoleh Aza untuk menonjolkan diri apabila dia pernah menjadi penyanyi latar untuk kumpulan Ways ketika berumur lima tahun.
Dia kini memiliki sebuah album mini yang mengandungi lima buah lagu. Terdapat tiga buah lagu yang ditulisnya sendiri dalam album itu, Indah Ciptaanmu dan Brader Teksi.
Biarpun memiliki kelebihan tersebut, namun pelajar Sekolah Kebangsaan Dengkil, Selangor itu turut berdepan kesukaran apabila lagu popularnya, Brader Teksi digam oleh beberapa buah stesen radio.
"Malangnya, ada stesen radio yang tidak mahu memainkan lagu itu dengan alasan penggunaan perkataan 'brader' yang tidak sesuai.
"Bagaimanapun lirik dan judulnya tidak boleh ditukar sewenang-wenangnya kerana penggantian perkataan 'brader' kepada abang itu boleh mengganggu makna yang ingin disampaikan dalam lagu itu. Kami akur dengan tindakan itu," kata Aza.
Jelas Aza, lagu tersebut dicipta oleh bapanya bersama penulis lirik, Razali Talib bagi menceritakan pahit manis yang dilalui oleh pemandu teksi di negara ini.
"Mesejnya padat mengenai perjalanan dan kesukaran yang dihadapi oleh seorang pemandu teksi daripada awal pagi sehinggalah pulang pada lewat malam.
"Sebenarnya, lenggok lagu ini sukar dinyanyikan. Saya mengambil masa yang lama untuk menguasainya. Membuat persembahan secara langsung juga memberi cabaran yang sangat besar," ujar anak kedua daripada lapan beradik itu.
Kosmo

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments