Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » 5 Senarai 'Little India' Yang terdapat di dunia!
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

Serangoon Road, Singapore




Serangoon Road merupakan jalan perdagangan utama di Little India. Ia bersilang Rochor Canal Road dan Bukit Timah Sungei Road. Bersama-sama Serangoon Road ialah Pusat Tekka, Tekka Mall, India Arcade Little, Serangoon Plaza dan Mustafa Centre (pada jalan sisi). Farrer Park Medan terletak di daerah itu. 
Beberapa kuil Hindu, masjid, dan lain-lain tempat ibadat merangkumi Gereja Methodist Foochow, Gereja Kampong Kapor Methodist, Kuil Sri Veeramakaliamman, Masjid Angullia, Sri Kaliamman Vadapathira Temple, Masjid Jalan, dan Central Sikh Gurdwara. Masjid Gafoor Abdul, yang dibina pada tahun 1859 dan dinamakan sempena seorang kerani peguam Tamil ini, ciri-ciri Arab dan seni bina gaya Renaissance. 

Dewan solat, dihiasi dengan Moor gerbang-kerja, memaparkan tablo yang memaparkan sejarah agama Islam. Sri Srinivasa Perumal Temple, bersama-sama Serangoon Road, mempunyai gopuram tinggi (menara), dan dibina pada tahun 1855.

Gerrard Street (Toronto)


Di Gerrard Street antara Greenwood Avenue dan Coxwell Avenue, ada banyak restoran, kedai kopi, kedai video/DVD, kedai pakaian, barangan elektronik & gedung hiasan rumah India, Pakistan, Bangladesh, Afghan dan Sri Lanka yang menyajikan pada komuniti Asia Selatan Kanada. Bersama dengan Jackson Heights di New York dan Devon Avenue di Chicago, ia membentuk salah satu dari pasar Asia Selatan terbesar di Amerika Utara. Kawasan ini tidak pernah menjadi rumah pada penduduk Asia Selatan yang besar, daripada itu ia telah berkhidmat untuk beberapa dekad sebagai pusat komersial untuk orang Asia Selatan yang tinggal di kawasan Toronto. Hari ini, ia menarik para pengunjung dari kawasan Toronto, dan dari tempat lain di Kanada dan Amerika Syarikat. Ia merayai Festival of South Asia tahunan pada lewat Ogos.

Sekumpulan besar saudagar Hindu dan Sikh telah membentuk "Gerrard India Bazaar Business Improvement Area" (BIA). Penaja-penaja upacara BIA yang merayukan pada berlainan kumpulan kumpulan Asia Selatan yang membelanja di kawasan ini: pada 2004, Diwali, perayaan lampu Hindu dan Sikh, dan Aidilfitri, hari kenduri Islam yang menandakan tamatnya bulan Ramadan, bermuncul di waktu yang sama pada bulan November. BIA memegang perayaan sama Diwali-Aidilfitri. Kawasan ini juga umum dirujukkan sebagai "Little India", Little Pakistan, atau Little South Asia.

Phahurat, Thailand


Phahurat atau Pahurat, sering dikenali sebagai Thailand Little India, adalah sebuah kejiranan etnik sekitar Jalan Phahurat di Phra Nakhon District, Bangkok. Phahurat adalah merupakan kawasan pendatang Kemboja yang datang ke Siam semasa pemerintahan Raja Taksin (1768-1782). Pada tahun 1898, kebakaran berlaku dan membuka jalan untuk jalan yang telah dinamakan sebagai "Bahurada", biasanya dieja hari ini sebagai Phahurat (seperti yang disebut), oleh Raja Chulalongkorn dalam kenangan anak perempuannya Puteri Bahurada Manimaya (bertutur: Phahurat Manimai) yang telah meninggal dunia pada usia muda

Ramai penduduk Phahurat hari ini adalah keturunan Asia Selatan, mungkin kerana mereka fikir nama adalah dari Bharat (bermaksud India dalam bahasa Hindi) dan di mana mereka perlu hidup. 



Brickfields, Kuala  Lumpur



Ia dikenali sebagai Kuala Lumpur Little India kerana peratusan penduduk dan perniagaan masyarakat Indiayang tinggi. Brickfields popular dengan menu makanan India terutama hidangan nasi diatas daun pisang dan tosai (India lempeng yang diperbuat daripada tepung beras ditapai).

Brickfields juga ditandakan sebagai "Lokasi Ilahi" (bagi kaum hindu) kerana banyak struktur agama, lama-kira 100 tahun lebih, tertumpu di kawasan itu, terutamanya Jalan BerhalaJalan yang dinamakan ("Berhala" ertinya kuilmenempatkan Kuil Buddha Maha Vihara, Arulmigu Sree Veera Kuil Hanuman, dan Sri SakthiKarpaga Vinayagar Temple.

Kuil Sri Kandaswamy adalah salah satu yang paling menonjol Sri Lanka Tamil atau kuil Tamil Ceylon terletak di Jalan Scott. Ia adalah besar dan mempamerkan kaya Tamil seni bina dan telah menjadi tarikanpelancongan yang popular di Kuala Lumpur. Kuil ini berusia 104 tahun sekarang. Mereka menyediakan perkhidmatan keagamaan seperti upacara pemanasan rumah dan kanak-kanak majlis 31 hari. DewanKalamandapam yang dirasmikan oleh Perdana Menteri ke-2 Malaysia memegang majlis perkahwinan dan juga dimiliki oleh kuil ini.



Klang, Malaysia



The Little India wilayah di Jalan Tengku Kelana, Klang adalah jalan India terbesar di Malaysia. Persaingan sengit di kalangan pemilik kedai diterjemahkan kepada harga yang lebih murah kepada pengguna, dan orang-orang yang benar-benar sukar untuk memilih di tengah-tengah deretan kedai di kiri dan kanan jalan, dengan gerai-gerai melimpah ke kaki lima dan lorong belakang. Berjuta barangan seperti sari, aksesori berwarna-warni seperti gelang dan rantai, tekstil, periuk keluli tahan karat, hidangan India, emas dan bunga yang dijual di sini.

Semasa Deepavali, jalan yang berubah menjadi cermin berwarna-warni cahaya dan bunyi bersesuaian dengan "pesta cahaya". Pemilik kedai yang sumber mereka bersama-sama untuk menghiasi jalan dan laluan pejalan kaki kedai-kedai mereka. Jalan akan dihiasi minggu sebelum perayaan sebenar. Suasana yang eletrifying dan trafik akan tersumbat kerana beribu-ribu orang membuat cara mereka dari sejauh Singapura untuk membuat pembelian mereka. Sesetengah pemilik kedai juga akan menjemput pembeli kekedai-kedai mereka untuk makanan sampel dan untuk meraikan perayaan bersama-sama.

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments