Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » [Wow] 18 mati terpijak ketika rusuhan d Pedalaman timur Indonesia!
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

Timika: Lapan belas penonton mati terpijak pada satu perlawanan tinju di pedalaman timur Indonesia selepas penyokong peninju yang kalah merusuh kerana tidak bersetuju dengan keputusan pengadil.

“Tujuh belas orang mati. 12 daripada mereka wanita dan 38 lagi cedera,” kata jurucakap polis wilayah Papua I Gede Sumerta Jaya, semalam.
Kira-kira 1,500 orang menonton kejuaraan tempatan itu lewat kelmarin di sebuah stadium di bandar Nabire apabila penyokong yang tidak berpuas hati dengan keputusan perlawanan membaling kerusi.
“Semua penonton meluru keluar kerana bimbang keganasan tidak dapat ditangani. Ramai yang jatuh dan sebahagiannya dipijak hingga mati,” kata Sumerta.
Seorang saksi dipetik sebagai berkata: “Terdapat lima pintu dalam stadium, tetapi hanya dua dibuka.” Kejadian mati terpijak sering berlaku di Indonesia, Pada 2011, dua orang mati apabila puluhan ribu peminat bersesak-sesak menonton perlawanan akhir bola sepak antara Indonesia dengan Malaysia. Pada Februari 2008 pula, 10 orang mati apabila ratusan peminat cuba keluar dari satu konsert rock di Bandung sementara September tahun itu juga, 21 orang maut di Jawa Timur ketika mereka berebutmendapatkan bantuan wang tunai sempena Ramadan. - AFP

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments