Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » [Wow] Rantai Mewah Berusia 2400 thn Di Temui!! KOOL!
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


 Perhiasan memang tidak pernah lepas sebagai identiti wanita. Bahkan para wanita yang hidup di zaman dahulu pun sudah akrab dengan berbagai macam perhiasan seperti kalung, anting, gelang, atau yang lainnya.
Ini terbukti setelah ditemui untaian kalung dari batu di pengebumian Siberia, di pergunungan Altai, oleh arkeologi Yelena Borodovskya. Kalung ini dijangka berusiar 2,400 tahun. Kalung yang digelar 'Kalung Cleopatra' ini memang sudah dijumpai sembilan tahun lalu, namun ini pertama kalinya kalung manik ini dipamerkan. Akademik Siberia menunjukkan foto asal kalung yang dijumpai di kerangka tubuh wanita berusia 25 tahun ini.
"Kalung ini mempunyai warna menarik, indah dengan kilauan kuning dan biru. Saya telah bergelut dengan barangan antik selama lebih dari 30 tahun, dan penemuan kalung ini mungkin yang paling indah," jelas Profesor Andrey Borodovsky dari Institut Arkeologi dan Etnografi, Novosibirsk.Ia menjelaskan bahawa pembuatan kalung ini menggunakan teknik millefiori, yang dibuat dengan potongan kaca. Selain kalung, penyelidik juga mendapati cermin gangsa pada kerangka tersebut. Mereka meyakini, kerangka itu berasal dari golongan darah biru atau suku yang dihormati kala itu.

  Artifak seperti kalung ini memang belum pernah ditemui sebelum ini di Rusia, walaupun demikian Borodovsky mengatakan bahawa ia tidak terkejut jika di daerah terpencil seperti Siberia kuno sudah ada orang yang menggunakan perhiasan. Dan Borodovsky Mengatakan bahawa "Siberia merupakan daerah peradaban yang maju, ini kerana daerahnya yang sering digunakan sebagai wilayah transit. Kaya dengan sumber dan menarik untuk migrasi,

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments