Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Misteri Bunyi Dari 'GROUND ZERO' Gemparkan Penduduk Bandar New York
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


New York : Awal pagi rabu yang makin sejuk oleh rintik hujan . Jarum jam menunjuk ke pukul 3.15 pagi. Seorang penduduk di Tribeca , Kenny Cummings terbangun dari tidurnya kerana mendengar bunyi aneh , sayup - sayup mirip lolongan .

Bunyi itu diduga datang dari kompleks bekas menara kembar World Trade Center ( WTC ) yang hancur akibat serangan pengganas pada 11 September 2001 .

Kenny merasa bulu tengkuknya berdiri . " Saat itu aku terbangun kerana mendengar bunyi itu , " kata Kenny Cummings , seperti dipetik dari News.com.au , Rabu ( 4/12/2013 ) .

Menurut Kenny , bunyi yang terdiri dari ' dua nada ' itu terdengar selama berjam - jam . " Kupastikan semua orang di pusat bandar mendengarnya . Bunyi itu amat jelas dan mengerikan , " ujar Kenny .

Jangan bayangkan tentang hal - hal mistik . Bunyi itu sama sekali tak ada kaitannya dengan kejadian tragis keganasan 9 / 11 yang mengorbankan beribu-ribu orang .

Selepas tenang kembali, Kenny mula menggunakan logik . " Pada mulanya aku tak yakin apa itu , tapi setelah beberapa saat aku menyedari , asalnya dari One Trade Centre , " kata dia . " Pada masa itu sedang hujan , namun pokok - pokok kelihatan agak tenang , tak ada angin yang bertiup . Tapi mungkin cuaca di atas sana berbeza . "

Bangunan One World Trade Centre atau dikenali juga dengan Freedom Tower adalah bangunan yang terdiri dari 104 tingkat dengan tinggi 1,776 kaki atau 541 meter - yang membuatnya diakui menjadi bangunan tertinggi di AS . Di kemuncaknya terdapat antena penyiaran .

Lalu , dari mana bunyi mengerikan itu berasal ?

Antena logam yang berada di kemuncak One World Trade Centre itu mempunyai reka bentuk gril diduga jadi puncanya. Bunyi timbul ketika angin bertiup melaluinya .

Kenny Cummings sempat merakam bunyi itu dan memuat naik videonya ke YouTube .

Kebelakangan , lelaki itu pun menyedari , dia pernah mendengar bunyi seperti itu sebelumnya . Bezanya , saat itu masih siang hari .

" Aku pertama kali mendengar bunyi mengerikan seperti itu selama badai Sandy tahun lalu , " kata dia .

Bunyi yang terdengar mirip paduan suara dari kejauhan kali pertama kali dilaporkan terdengar di tengah badai Sandy . Angin angin kencang dan hujan , menukar menara One World Trade Centre menjadi alat muzik ...

One World Trade Center

One World Trade Center dibina di Manhattan di dekat bekas Menara Berkembar WTC . Merupakan 1 dari 6 bangunan baru di lokasi keganasan 11 September 2001 . Dengan lebih daripada 2,000 orang terbunuh , peristiwa 9 / 11 menjadi serangan pengganas paling teruk dalam sejarah AS .

Tinggi bangunan 1,776 kaki adalah simbol tahun menandatangani kemerdekaan AS dari Inggeris .

Selain jadi pejabat , One World Trade Center juga menjadi muzium dan memorial bagi mereka yang tewas dalam serangan keganasan 9 / 11 .

Di plasa di bawahnya , dua kolam besar berbentuk kotak , menjadi penanda lokasi menara kembar WTC yang hancur . Dilengkapi air terjun buatan terbesar yang ada di seluruh negeri Uncle Sam .

Sumber: news.liputan6.com

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments