Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Kekayaan Melampau, Lelaki China Bina 6 Istana Untuk Kepuasan
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Liu Chonghua , merupakan lelaki asal China yang telah menghabiskan berjuta-juta dolar untuk membina enam istana bergaya Eropah di Megacity Chongqing . Struktur bangunan istana itu menyerupai Windsor Castle di Britain .


 Perbezaan antara Windsor Castle di Britain dengan istana milik Liu ini iaitu Windsor Castle versi negeri panda itu dikelilingi oleh sawah hijau yang subur . Istana ini juga mempunyai menara yang ternyata terinspirasi dari filem Disney , Aladdin . Tak hanya itu saja , lelaki 59 tahun itu juga mempunyai sebuah istana putih dengan menara gula-gula berwarna , serupa dengan istana milik King Ludwig di abad ke - 19 .


Alasan Liu membina istana itu adalah untuk mewujudkan impian masa kecilnya . Kehidupan Liu yang dulu sangat berbeza jauh dengan yang sekarang . Ia berasal dari keluarga miskin dan hampir setiap hari merasa kelaparan . Hebatnya , kini ia berjaya menjadi seorang pengusaha kuliner yang berjaya dan boleh menghasilkan berjuta-juta dolar .


 " Saat saya masih kecil , saya sering mendengar cerita tentang putera dan istana . Kerana itu saya ingin membuat istana impian saya menjadi sesuatu yang nyata , " ungkap Liu ketika ditemuramah AFP , seperti dipetik dari Oddity Central .


Walaupun kini impiannya menjadi kenyataan , tapi ada beberapa orang yang merasa tidak suka dengan apa yang dilakukan Liu . Bahkan , dia menerima ancaman kematian dan terlibat perang mulut dengan pejabat tempatan di Chongqing . Tapi , Liu tidak terpengaruh oleh itu semua dan tetap bertekad untuk mewujudkan impiannya .


" China memerlukan istana . Sebuah bandar memerlukan orang yang mempunyai mimpi untuk membantu masyarakat berkembang , " papar Liu .

Sedihnya, kerajaan China tak sependapat dengan Liu . Mereka bahkan ingin merobohkan gerbang istana setinggi 16 meter yang sudah dibina Liu .

Sumber: wolipop.detik.com

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments