Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » [Wow] Makanan sesuai dalam pesawat yang korang patut tahu!
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

Pelbagai masalah kesihatan yang terjadi ketika dalam perjalanan nyata boleh diatasi dengan makanan yang betul.

Sebut saja masalah yang dihadapi seperti jet lag hinggalah mabuk dalam perjalanan, semuanya boleh diatasi dengan makanan. 
Pelancong dapat menghindari masalah yang biasa dihadapi tubuh ketika melakukan perjalanan udara. Caranya, memilih dengan tepat menu yang akan di makan. 


Berikut tip memilih makanan ketika di pesawat yang mungkin dapat membantu ketika dalam penerbangan. - sumber Kompas.Com


  • Jet lag. Pilih makanan protein, tetapi dengan kuantiti yang sedikit. Makanan bertindak sebagai petunjuk waktu bagi tubuh. 

    Menurut kajian, lebih baik makan dalam kuantiti yang sedikit saat di dalam pesawat dan sampai di darat dalam keadaan masih sedikit lapar daripada makan dengan banyak di udara. 

    Dalam hal ini, pilihan terbaik adalah telur untuk bersarapan. Sementara waktu makan, pilih ayam, ikan tuna atau ikan lain dengan warna yang tidak terlalu terang. 

    Makan makanan protein tinggi ketika mendarat akan membuatkan tubuh anda aktif supaya mampu bertindak balas pada zon masa yang berbeza. 

  • Mabuk perjalanan. Jika anda mabuk dalam perjalanan, pilih makanan dan minuman yang mengandungi halia. 

    Ketika dalam penerbangan, mintalah apa juga minuman yang mengandungi halia. Namun, anda tidak perlu risau kerana kebanyakan makanan Asia mengandungi halia dan pasti di dalam setiap hidangan yang disajikan mengandungi halia. 

  • Gangguan pencernaan. Pilih makanan yang mengandungi bahan kentang, ikan kunyit dan nanas. Perjalanan udara dapat melemahkan proses pencernaan dan penyerapan zat. 

    Kentang mampu memberikan kesan antioksida. Sementara itu, kunyit pula boleh mengatasi masalah pencernaan. Nanas juga mampu mengatasi gangguan pencernaan kerana mengandungi enzim yang mampu mengurai makanan dalam perut. 

    Sayuran yang banyak serta bahan seperti beras merah mampu meningkatkan proses pencernaan. Sementara itu, protein yang terkandung di ikan lebih mudah dicerna daripada daging. 

    Jika anda mengalami masalah perut kembung dan masalah pencernaan, pilihlah makanan berasaskan laut seperti ikan dan berempah kunyit. Menu seperti kari juga boleh menjadi pilihan. 

  • Kecemasan. Mengunyah sebatang saderi sebelum menaiki pesawat dapat mengurangkan kecemasan. Ini kerana, saderi dapat memberikan kesan menenangkan pada sistem saraf pusat. 

    Dehidrasi juga boleh menyebabkan ketahanan, menangani masalah sakit kepala dan perasaan mudah marah. Justeru itu, minumlah banyak cairan ketika dalam penerbangan. Tapi, elak minuman ber–alkohol. 


  • Keletihan. Terlalu lama di dalam pesawat boleh membuatkan tubuh mudah letih. Oleh itu, pilih makanan yang kaya dengan protein di campurkan dengan buahan dan sayuran. 

    Makanan yang mengandungi cili juga adalah pilihan tepat. Ini kerana cili mampu meningkatkan tidur yang lebih berkualiti. Semakin banyak tidur yang anda dapat selama di pesawat, lebih banyak tenaga untuk digunakan esok hari.
  • About Unknown

    PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
    «
    Next
    Newer Post
    »
    Previous
    Older Post

    No comments