Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Budak Lidah Mengembang Bakal Mulakan Pra Sekolah
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


London – Olivia Gillies, si comel yang dilahirkan lidah yang mengembang sehingga terjulur keluar, akhirnya akan memulakan sesi pra sekolah selepas empat tahun dilahirkan dengan keadaan tersebut.
Dia yang dilahirkan dengan sindrom Beckwith-Wiedemann, terpaksa menjalani tiga pembedahan bagi mengurangkan saiz lidahnya.
Olivia dikesan menghidap penyakit berkenaan ketika dia berada dalam kandungan ibunya, Emma Gillies.
Ketika menceritakan pengalamannya berdepan dengan keadaan Olivia, Emma berkata, sebaik dilahirkan kanak-kanak tersebut terus dimasukkan ke unit rawatan rapi.
“Ia amat sukar. Saya hanya dapat melihatnya dalam tempoh seminit sebelum Olivia dimasukkan ke unit berkenaan, sedangkan ibu-ibu yang lain dapat menatap bayi mereka berjam-jam.
“Lidah Olivia terjulur keluar sebaik dilahirkan tapi saya tidak terkejut dan pertama kali memandangnya, timbul perasaan sayang yang amat sangat,’’ katanya.
Menurut Emma, dia dimaklumkan oleh doktor bahawa sebahagian anggota badan Olivia termasuk lidah dan organ dalamannya akan membesar dari saiz normal.
Keadaan ini, katanya, menyebabkan Emma tidak dapat menyusukan Olivia dan bayinya itu hanya diberikan minum susu melalui tiub kerana bimbang lidahnya itu akan menyebabkan dia mengalami kesukaran bernafas.
Pada 2012, Olivia menjalani pembedahan pertama ketika dia berusia enam bulan bagi mengecilkan lidahnya itu.
Penyakit yang dialami oleh Emma itu juga menyebabkan dia sukar bercakap dengan betul.
“Kami merupakan keluarga yang rapat antara satu sama lain dan membantu satu sama lain ketika ditimpa masalah,’’ katanya yang bersyukur kerana anaknya itu semakin pulih.

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments