TURKI akan membina satu laluan terowong bawah laut Bosphorus bernilai 3
bilion euro (RM12.89 bilion) di bawah bandar Istanbul yang
menghubungkan benua Eropah dan Asia.
Ia merupakan antara projek mega yang dicadangkan sebagai laluan
kemasukan utama ke bandar negara yang berteraskan kerajaan Islam.
Terowong sejauh 13.6 kilometer (km) yang bakal dilengkapi dengan tiub
terowong itu disifatkan oleh pegawai kerajaan mereka sebagai yang
paling dalam di dunia dengan 60 meter di bawah dasar laut.
Pembinaan projek itu juga dijalankan sempena dengan tarikh ulang tahun ke-90 pembentukan negara Turki moden.
"Turki akan meraikan dua perkara besar pada masa yang sama serentak.
"Kami akan meraikan ulang tahun ke-90 republik ini pada 20 Oktober
dan pada tarikh itu juga kami akan merealisasikan impian lebih satu
setengah kurun yang lalu iaitu membina terowong laluan utama di bandar
Istanbul," kata Menteri Pengangkutan, Binali Yildirim awal bulan ini.
Terowong ini adalah sebahagian daripada projek besar Marmaray yang turut melibatkan usaha naik taraf laluan kereta api lama di kawasan pedalaman bagi mewujudkan laluan sepanjang 76 km sebagai penghubung kepada dua benua berkenaan.
Kos yang besar
Idea asal projek ini pertama kali diutarakan ketika era Kesultanan
Uthmaniah oleh Sultan Abdul Medjid pada 1860, namun kekangan kepada
peralatan teknikal yang kurang moden pada waktu itu menjadi penghalang
kepada pembinaannya.
Bagaimanapun, keinginan untuk membina laluan bawah laut itu semakin
kuat pada tahun 1980-an. Beberapa kajian turut mencadangkan bahawa
pembinaannya mungkin boleh dilakukan dengan melibatkan kos yang besar.
No comments
Post a Comment