Seorang pelanggan salun rambut terkenal di negara ini, A Cut Above
tidak bepuas hati dengan hasil akhir lalu meluahkan ketidakpuasan
hatinya dengan wewujudkan laman “Boycott A Cut Above” di Facebook.
Menurut Tanya H. Fernandez dalam pos pertama di laman berkenaan 15
November lalu, dia datang ke salun berkenaan dengan rambut tebal,
panjang dan sihat. Namun lima jam kemudian rambutnya bertukar menjadi
kering, kasar dan kusut sedangkan dia telah mengeluarkan belanja
sebanyak RM600.
Menurut Tanya, pendandan rambut dan pengurus salun mengaku rambutnya telah rosak namun tidak pasti apakah penyebab utama.
Penyelesaian yang disarankan padanya adalah mendapatkan rawatan
kondisioner dan Keratin Brazilian setiap tiga bulan hingga rambut baru
tumbuh semula.
Tanya yang berasa kesal dengan kejadian ini meminta wangnya
dipulangkan semula manakala rambutnya yang rosak diberikan rawatan
secara percuma.
Apabila pekerja salun gagal mendapatkan tindakbalas daripada pemilik
salun iaitu Datin Winnie Loo, Tanya berkeras menunggu di salun hingga
masalahnya diselesaikan.
Akhirnya Tanya dapat bercakap dengan anak Winnie iaitu Richard Teo
namun dia diberitahu, tiada pulangan wang dapat diberikan setiap kali
pelanggan tidak berpuas hati kerana jika itu dilakukan setiap kali,
bisnesnya boleh bangkrap.
Jawapan ini menyakitkan hati Tanya lalu tercetuslah page ”Boycott A Cut Above” yang mencatat 811 Likes sehingga hari ini (Rabu).
Laman yang diwujudkan oleh Tanya rupa-rupanya menangkap perhatian
pihak A Cut Above. Salun itu kemudiannya menerangkan kejadian yang
berlaku dianggap bermula daripada kesilapan Tanya apabila mengabaikan
nasihat pendandan rambut mereka.
Jawapan A Cut Above berbunyi:
Namun cerita belum berakhir. Tanya kemudiannya memuatnaik pula pos di
Facebook ’print screen’ daripada anak Winnie, Hazel Teo yang
menghantar pesanan kasar kepadanya.
Tanya turut memuatnaik respon yang dirasakannya berlagak apabila dia
diingatkan supaya tidak lupa pemilik A Cut Above, Richard Teo dan Winnie
mempunyai gelaran Datuk dan Datin pada pangkal namanya.
Dia juga menyertakan ‘print screen’ dirinya dikata oleh Winnie dan anak beranaknya di laman Facebook lain.
Keadaan tambah panas apabila anak perempuan Winnie, Hazel sekali lagi menghantar pesanan biadap kepada Tanya lalu dia berkongsikan status ini di laman Facebook.
Ternyata, inilah silap paling besar dilakukan oleh pihak Winnie.
Bahasa yang digunakan ini membuatkan ramai pihak mengutuk seterusnya
menyokong Tanya.
Bagaimanapun susulan itu, Winnie Loo menjernihkan keadaan apabila
meninggalkan jawapan di laman Facebook yang diwujudkan Tanya bahawa dia
sendiri tidak bersetuju dengan apa yang dilakukan Hazel.
Winnie menyatakan dia tidak dapat melihat secara jelas isu yang berlaku pada Tanya kerana dia berada di luar negara sebelumnya.
Justeru, dia mempelawa untuk menyelesaikan permasalah dihadapi.
Diharapkan, inilah pengakhiran kemelut antara Tanya dan Cut Above.
Masalah ini mungkin tidak berpanjangan jika kedua-dua pihak menggunakan
cara diplomasi dan profesional sejak mula untuk menyelesaikan sebarang
masalah.
No comments
Post a Comment