Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Pelombong Sanggup Gadai Nyawa Demi Emas
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


HERNAN PINEDA menggadai nyawa setiap hari dengan menggali emas di sebuah lombong tidak berlesen di sebuah perkampungan kecil di San Antonio, Columbia. 
 
Rata-rata penduduk di San Antonio yang terletak di barat laut negara itu, menetap dalam pondok yang diperbuat daripada plastik atau kayu. Justeru, pendapatan lumayan hasil mencari emas sukar dilepaskan.

Kini, setelah penempatan itu didirikan kira-kira dua tahun lalu terdapat beberapa kemudahan yang membantu kehidupan harian mereka seperti kedai gunting rambut, kedai telefon bimbit, kedai perdagangan emas dan kelab malam.

Colombia mempunyai lebih 14,000 lombong emas dan 56 peratus daripadanya tidak berlesen, kata pihak kerajaan.

Dari Januari 2012 hingga Jun lalu, seramai 86 orang terkorban manakala 39 yang lain cedera dalam kemalangan di kawasan perlombongan emas, menurut kementerian perlombongan negara berkenaan.

Pineda, 40, bapa kepada lapan orang anak merupakan salah seorang daripada 4,000 pelombong termasuk wanita dan kanak-kanak yang melombong emas di kaki gunung Antioquia.

Sangat lumayan
  Dia bekerja di lombong haram itu sejak berumur 13 tahun. Di San Antonio, dia memperoleh pendapatan berdasarkan emas yang ditemui setiap hari. Setakat ini, pendapatannya sangat lumayan.

"Saya melabur wang yang diperoleh dengan membeli gerudi dan bersama rakan kongsi, kami melombong emas di sini," katanya yang turut memperuntukkan sebahagian daripada pendapatannya untuk membeli bahan letupan bagi memudahkan kerja-kerja melombong emas.

Dia bersama sekumpulan 20 orang pelombong akan memasang bahan letupan bagi tujuan memecahkan tanah dan batu serta membuat lubang alur bagi memudahkan dan menjamin keselamatan mereka ketika kerja-kerja melombong emas dilakukan.

Kegilaan melombong emas tersebut telah menarik ramai pelombong dari luar Antioquia untuk mencari lebih banyak logam yang bernilai tinggi itu.

Pekerjaan tersebut memang teruk, namun hasil yang diperoleh sangat lumayan. Kadangkala, mereka mampu memperoleh pendapatan harian sebanyak $265 (RM848), iaitu kira-kira 30 hingga 40 peratus berbanding nilai emas tersebut.

Pineda pula memperoleh pendapatan yang lebih lumayan berbanding pelombong-pelombong lain di bawahnya. Dia mampu memperoleh sehingga RM40,408 sebulan. Dia kini menyewa sebuah apartmen kira-kira 30 kilometer dari lombong berkenaan dan setiap seminggu dia ke Medellin untuk berjumpa teman wanitanya.

Dia sedar akan bahaya pekerjaannya yang berdepan risiko kematian ekoran keadaan lombong yang kurang selamat.

"Melombong emas sememangnya bahaya. Justeru, kami akan berusaha untuk memperoleh emas sebanyak mungkin. Bilangan pelombong yang semakin ramai memerlukan kami bekerja lebih cepat," katanya lagi.

Selain itu, katanya, terdapat juga risiko kerajaan menutup lombong berkenaan. Malah, kerajaan telah mengumumkan kawasan tersebut berbahaya dan berhasrat mengeluarkan kesemua pelombong emas.



Gelombang seismos

"Ia adalah sebuah kawasan yang mempunyai banyak aktiviti gelombang seismos. Gunungnya curam dan sangat berbahaya. Makin ramai pelombong, makin lemah struktur gunung yang boleh menyebabkan risiko tanah runtuh," kata Cesar Hernandez, pengarah pengurusan risiko Antioquia.

"Penempatan penduduk di San Antonio tanpa infrastruktur pengurusan air yang baik menyebabkan banyak kawasan ditakungi air sekali gus memburukkan lagi keadaan," katanya lagi.

Selepas 27 tahun bekerja menarah permukaan perut bumi, Pineda telah menyaksikan banyak kemalangan yang membabitkan rakan-rakannya termasuk ada yang terbunuh, buta dan lumpuh seumur hidup.

Pineda berkata, dia juga mempunyai masalah paru-paru yang serius. Ekoran itu, dia berhasrat untuk berhenti melombong dan bekerja di kedai yang dibelinya di Medellin, wang hasil kerja perlombongan.

Tetapi ia adalah satu keputusan yang sukar, katanya: "Godaan emas adalah besar dan hebat." - AFP

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments