Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » [WOw] PELIK: Pil Password Handfone Untuk Di Telan..!
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

Wowww!! Motorola yang sekarang menjadi anak usaha Google memperkenalkan satu cara baru dalam mengingati password di telefon pintar sehinggalah tablet PC. Yaitu dengan sebiji pil canggih yang boleh ditelan.
Dengan pil tersebut, bodi manusia yang memakannya menjadi seperti password dan memancarkan isyarat pada  peranti. Pil canggih ini didemonstrasikan oleh Regina Dugan, ketua penyelidikan Motorola yang dulu bekerja di Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat.

"Aku memakan vitamin setiap hari, jadi mengapa tidak aku memakan vitamin semacam ini?" tanya Dugan dalam persidangan AllThingsD seperti dipetik detikINET dari Pocket Lint,

Bagaimana cara kerjanya? Pil tersebut mempunyai cip kecil di dalamnya dan bateri yang berfungsi dengan asid dalam perut. Ketika dimakan, elektrolit dalam tubuh mendayai bateri dan menjadikan tubuh sebagai token password.

"Seluruh tubuh anda menjadi token otentifikasi. Anda punya superpower. Tubuh anda menjadi otentifikasi untuk telefon, komputer, pintu atau mobile," jelas Dugan.

Pil ini diluluskan pihak berkuasa FDA (Food and Drugs Administration) di AS boleh dimakan. Namun masih diperlukan waktu cukup lama untuk digunakan secara meluas.

"Benda ini memang tidak akan segera tersedia, namun kami telah mendemokannya dan berjaya," tambah CEO Mototola, Dennis Woodside.

Selain dengan pill, Dugan juga mendemokan tatu yang boleh menjadi password di tubuh manusia. Tatu itu mempunyai antena dan sensor yang boleh berkaitan dengan telefon bimbit.

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments