Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Misteri Tasik 500 Tengkorak Di India Kekal Jadi Tarikan Pelancong !
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post



Uttarakhand - Di dunia , banyak sekali destinasi yang sangat terkenal dengan misterinya . Begitu juga dengan Tasik Skeleton di Uttarakhand , India . Tasik ini terkenal dengan penemuan 500 tengkorak yang begitu misteri .

Pada tahun 1942 , seorang penjaga hutan di Uttarakhand , India menemukan perkara yang sangat misteri di Tasik Skeleton . Tasik ini berada pada ketinggian 16,000 mdpl . Lembah kecil ini mempunyai air yang berasal dari cairan ais Pergunungan Himalaya , seperti yang dilihat dari laman web rasmi Tasik Skeleton , Rabu ( 15/1/2013 ) .

Saat air masih membeku , tasik ini memang kelihatan biasa - biasa sahaja . Tapi setelah ais mula cair , terlihat sesuatu yang sangat aneh . Ada banyak tengkorak di tasik ini . Jumlahnya tidak main - main , ada kira-kira 500 tengkorak .



Saat ditemui , tengkorak tersebut kelihatan berantakan . Ada yang di tengah , di dasar , dan di tepi tasik . Banyak orang yang beranggapan bahawa telah berlaku pembunuhan beramai-ramai di sini .

Andaian lain kemudian muncul , bahawa tengkorak tersebut adalah para tentera Jepun yang meninggal kerana ingin menyusup ke wilayah India . Lalu Inggeris menugaskan pasukan untuk menginvestigasikan kebenaran dan asal - usul tengkorak tersebut . Para saintis mengatakan , tulang , daging , dan rambut yang masih melekat di tengkorak menandakan bahawa tengkorak tersebut bukanlah para tentera Jepun yang meninggal .

Bertahun - tahun , banyak orang yang bertanya - tanya tentang misteri tengkorak tersebut termasuk para traveler . Tapi kemudian , titik terang mula kelihatan setelah pada tahun 2004 para saintis datang untuk meneliti .



Ternyata , 500 tengkorak tersebut ada 2 jenis . Hal itu dibuktikan dari ujian DNA yang dilakukan para saintis . Jenis yang pertama adalah manusia dengan badan yang cukup tinggi yang diketahui mereka adalah para traveler yang ingin berziarah ke India melalui laluan Himalaya . Jenis yang kedua adalah warga tempatan , terlihat dari bentuk tubuhnya yang tidak terlalu tinggi .

Anehnya , semua tengkorak yang ditemui ternyata mati dengan cara yang sama . Ada luka bekas pukulan di kepala dan bahu mereka . Luka tersebut bukan dari senjata , tapi dari sesuatu yang berbentuk bulat . Lalu , apakah mereka dibunuh oleh sekumpulan orang ?



Jawapannya adalah tidak . Sebenarnya , mereka mati kerana ditimpa bola ais . Secara mengejutkan , bola - bola ais bersaiz besar bergolek dari puncak gunung . Traveler dan penduduk asal di Tasik Skeleton kemudian menyelamatkan diri mereka di lembah ini . Kerana tidak adanya penghalang , akhirnya mereka tertimbus hidup - hidup di sini . Hiii !

Tetapi , kisah seram tersebut ternyata tidak menyurutkan para traveler untuk datang kembali . Selain kerana misterinya , Tasik Skeleton juga menjadi tempat kegemaran pelancong yang ingin mendaki gunung di kawasan Uttarakhand . Kawasan ini dikenali mempunyai pemandangan yang indah . Di beberapa tempat juga terdapat salji abadi . Anda berani ?

Sumber: travel.detik.com

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments