Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Ribut St Jude Landa Britain
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


LONDON - Ribut kencang dan hujan melanda selatan England dan Wales awal semalam yang menyebabkan banyak penerbangan dibatalkan, perjalanan kereta api terganggu manakala beberapa jalan dan jambatan utama ditutup menjelang waktu puncak.
Media tempatan menamakan ribut tersebut St. Jude dan membandingkan bencana itu dengan ribut pada tahun 1987 yang meragut 18 nyawa serta menumbangkan kira-kira 15 juta pokok di Britain.
Pihak berkuasa Lapangan Terbang Antarabangsa Heathrow di sini memberitahu, sekitar 20 peratus penerbangan antara pukul 2 petang hingga 7 petang (waktu Malaysia) telah dibatalkan.
Para penumpang juga diminta memeriksa status terkini dengan syarikat penerbangan masing-masing sebelum melakukan perjalanan.
Agensi Lebuh Raya yang mengendalikan rangkaian jalan raya di England memberitahu, angin kencang memaksa Lintasan Dartford dan Lintasan Severn ditutup.
Kedua-dua lintasan tersebut menghubungkan laluan antara Wales Selatan dan England.
Perkhidmatan kereta api turut tergendala dengan pengendali pengangkutan tersebut, Network Rail berkata, perjalanan tren di sebahagian kawasan di England mengalami kelewatan.
Menurutnya, angin kencang diramal terus melanda kawasan timur England, Midlands Timur, Midlands Barat, Tenggara dan Barat Daya Britain dengan motosikal dan kenderaan tinggi berisiko terbalik ditiup angin kencang.
Angin paling kencang yang dicatat setakat ini melanda Kepulauan Wight di England pada kelajuan 160 kilometer sejam.
"Sebelum ini, sebahagian besar ribut yang melanda Britain berasal dari Lautan Atlantik dan beransur lemah apabila ia membadai negara ini," kata jurucakap Jabatan Meteorologi, Helen Chivers.
"Namun, ribut kali ini terbentuk di seluruh Britain dan berpotensi menyebabkan kerosakan besar dengan fenomena seperti ini jarang berlaku," tambahnya. - Reuters




About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments