Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Tidur Menghadap Kipas Membahayakan Kesihatan
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Cuba anda bernafas di dalam kereta yang sedang bergerak laju dengan tingkap terbuka. Anda pasti akan sukar bernafas kerana aliran angin yang kencang. Angin kencang dari kipas meja yang diarahkan ke muka kita pun akan menyebabkan fenomena yang sama.

Akibat aliran udara yang kencang, kita tidak akan dapat menghirup jumlah oksigen yang kita perlukan sehingga menyebabkan kesukaran bernafas. Perkara yang sama juga akan berlaku kalau kita tidur menggunakan kipas meja yang menghadap ke muka kita.

Pada dasarnya, ketika tidur suhu tubuh kita akan menurun perlahan-lahan. Dengan berkipas, angin dari kipas meja akan membuat suhu tubuh kita semakin turun, seterusnya nafas, denyutan jantung dan tekanan darah kita juga akan menurun perlahan-lahan.



Fenomena ini sama seperti ketika kita masuk ke dalam air yang sejuk untuk tempoh yang lama, yang boleh menyebabkan jantung kita tidak boleh berfungsi dengan baik sehingga kadar pernafasan menjadi lemah, dan akhirnya menyebabkan kematian.

Dengan kata lain, kalau kita tidur di dalam bilik yang semua tingkapnya tertutup dengan kipas meja yang menghadap ke muka kita, ia boleh mengakibatkan kematian.

Oleh itu, kalau pada musim panas kita ingin tidur dengan kipas meja yang menghadap ke muka kita, pastikan tingkap bilik terbuka agar peredaran udara di bilik kita baik dan lancar.

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments