Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Tempat-Tempat Menarik Di Negeri Sabah Yang Wajib Dilawati~!
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

Destinasi pelancongan pertama yang ingin dikongsi ialah Sabah!
Terdapat banyak tempat yang menarik di Sabah, dan kali ini nak highlight beberapa tempat yang paling menarik pada aku, mengikut route yang mudah.
Destinasi dalam perancangan kali ini ialah ;
-          Kundasang
-          Kinabalu Park
-          Poring Hot Spring, Ranau
-          ‘Tagal’ Sungai Moroli, Kampung Luanti (Ranau)
-          Desa Dairy Farm (New Zealand ala Malaysia)
-          Tip of Borneo – Tanjung Simpang Mengayau, Kudat
-          Tanjung Lipat
-          Pulau Manukan
-          Pasar Malam Kampung Air
-          Pasar Filipina
Banyak bukan? Kalau rasa banyak sangat dan tak sempat, sila skip ye..hihihi.
Perancangan.
Okey, sebelum memulakan sesi jelajah, rancang percutian anda mengikut keadaan semasa/cuaca, ye lah, nanti kalau tiba time musim hujan atau cuti sekolah yang pack, jangan menyesal…sebab bercuti di Sabah, masa dan jarak perjalanan ke satu satu destinasi adalah sangat panjang (tapi enjoy!)
Selepas itu, jangan lupa untuk merancang/booking tempat penginapan dan kenderaan.
Nak berjalan-jalan di Sabah ni tak susah, signboard semua mudah dan teratur, dan cara yang paling mudah ialah dengan menyewa kereta, dan pakej sewaan kereta yang ditawarkan juga sangat banyak, cuma Google sahaja dan pilih pakej yang anda mampu. Memilih kereta sewa yang baik dan selesa adalah penting bagi menjamin keselamatan dan memastikan agar tiada gangguan sepanjang bercuti bagi mengelakkan sindrom – Hilang Mood! Haha…
Jom kita mula!

Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia – Sabah

destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 1 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
Sampai sahaja di Kota Kinabalu International Airport (KKIA) (selalunya kira-kira pukul 2.30 ptg) dan jangan buang masa, terus hubungi tauke kereta sewa. Pung-pang-pung-pang selepas check dan berpuas hati, dengan tanpa melengahkan masa, korang terus menuju ke Kundasang. Perjalanan dari Kota Kinabalu (KK) ke Kundasang ambil masa lebih kurang  2 jam 30 minit. Bergantung juga keadaan cuaca dan trafik.
destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 2 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
#Tips : Sedikit hint, keadaan perjalanan ke Kundasang adalah kurang lebih sama dengan situasi jalan ke Cameron/Genting Highland yang berliku-liku dan mendaki sepanjang masa. Sila bertabah dan berhati-hati! Dan lebih baik korang solat dulu kat KKIA / masjid kat sekitar KK sebab jarang perasan ada musollah sepanjang perjalanan ke Kundasang tu.
destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 4 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
Sebelum sampai di Kundasang, singgah sebentar di Pekan Nabalu. Di situ ada pasar kraftangan dan juga menara untuk posing2 camwhore. Hihi.
Di Kundasang ada banyak resort yang korang boleh pilih. Selalunya yang menjadi pilihan ialah
-          Perkasa Hotel (Mt. Kinabalu Heritage Resort & SPA) Kundasang; ataupun
-          Kinabalu Pine Resort (Alpine)
Pemilihan dua tempat penginapan ini adalah – korang takkan regret dengan pemandangan dan keindahan landscape berlatarkan Kinabalu yang sangat awesome!!
destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 5 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 6 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
Selain itu banyak juga homestay-homestay atau rumah tumpangan di sekitar pekan Kundasang, kena pandai Tanya hencik Google lah ye.
destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 7 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
#Tips : Make sure korang ada kompas / app yang boleh tunjuk arah kiblat untuk memudahkan korang nak solat icon smile Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong) . Singgah sebentar di Pekan Kundasang, kat situ ada KFC uols!, tapao-lah! Atau boleh beli makanan ringan di kedai-kedai runcit di situ.
Kalau sampai dalam jam 5-6 petang, dah mula gelap, berkabus dan sangat dingin!!! Silakan standby jaket/sweather/selendang. Selepas dah check in tu feeling2 oversea sikit lah lepak-lepak sekitar hotel sambil menghembus nafas berkabus ala-ala winter sonata. Hahaha.
#Tips : Waktu berlalu adalah terasa sangat pantas di Sabah ye, jam 4-5 pagi dah cerah, so tidur awal, nanti menyesal!
Destinasi hari kedua ; Kinabalu Park untuk menyaksikan puncak Gunung Kinabalu dari jarak dekat dengan sejelas-jelasnya, Subhanallah, cantik sangat!! Kat sini nanti korang boleh tengok kegigihan sang porter, penduduk tempatan yang ambil upah tolong angkat barang-barang pendaki gunung, sekali angkat dekat 100 kg, setakat tong gas? Turun naik gunung balik hari je dik…ko mampu? Hahaha!
destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 8 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 9 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 10 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
#Tips : Bayaran masuk ke Kinabalu Park adalah RM3.00/seorang, dan tiket ini boleh digunakan untuk ke destinasi seterusnya, sila simpan!
Seterusnya, jom ke Poring Hot Spring di Ranau, kira-kira 1 jam perjalanan gak lah dari Kinabalu Park. Tunjukkan tiket masuk ke Kinabalu Park kat kaunter Poring Hot Spring untuk mendapatkan pengecualian bayaran tiket masuk. icon smile Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong) Kat sini memang meriah dengan orang ramai yang datang dengan kawan-kawan dan ahli keluarga masing-masing untuk mandi air panas. Kalau korang nak privasi, bolehlah bayar dalam RM15 – RM20 sejam untuk bilik tertutup. Sangat selesa dan syiok..!
destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 11 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 12 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
Bila dah puas dan penat mandi, perut pun jadi lapar, ada sebuah restoran kat sini yang dijamin sebagai halal dan Gred A Kebersihan Premis Makanan. Namanya Rainforest Restaurant. Makanannya memang sedap, saiz hidangannya pun besar, harga? Standard harga tempat pelancongan lah..huhuhu!
destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 13 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 14 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
Selepas tu boleh sambung perjalanan ke ‘Tagal’ Sungai Moroli, Kampung Luanti yang terkenal dengan fish massage. Tempat ini di Ranau juga, lebih kurang 15 minit dari Poring Hot Spring. Bayaran masuk adalah RM5.00 seorang untuk di’massage’ selama 20 minit. Mula-mula tu ada gak rasa takut / geli nak kena ‘urut’ ni tapi lama-lama tu baru rasa enjoy. Lagi enjoy dari amoi! Erkkk…. Hihi!
destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 15 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
Selepas itu boleh patah balik ke Kundasang untuk ke Desa Dairy Farm (DDF) a.k.a New Zealand Malaysia. Korang jangan tergezut lak dengan keadaan jalan masuk ke DDF yang agak mencabar tu. As long as korang nampak signage lembu DDF, percayalah yang itu adalah jalan masuk ke situ. Hehe. Bayaran masuk adalah RM4.00 seorang.
Kalau timing baik, boleh tengok sekali proses perahan susu lembu (selalunya jam 3.00 petang), dan jika cuaca sangat baik, viewnya adalah sangattttt New Zealand, feeling2 drama Dejavu Kinabalu juga!! Hahaha..
#Tips : Keadaan angin di sini bukan sepoi-sepoi bahasa tau, tapi…derasnya sehingga boleh menutup pintu kereta! Tapi memang nyaman sekali sebab udara yang sangat fresh!!!
destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 16 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
Sebelum berangkat pulang ke Kota Kinabalu, sila-silakan singgah di Pekan Kundasng semula, sekitarnya ada gerai-gerai menjual sayur-sayuran yang sangat segar, crispy dan manis. Memang lain rasanya dari sayur kat pasar biasa! Huhu! Cuba-cuba juga cari Buah Tarap kat Kundasang. Orang kata sedap. Ala-ala rasa durian + cempedak / nangka.
destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 17 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
Dalam perjalanan kembali ke Kota Kinabalu, sambil-sambil buat confirmation untuk hotel penginapan di sana, jangan lupa singgah di Tamparuli (yang femes amos lagu Jambatan Tamparuli tuuuu!) untuk melawat ke Rumah Terbalik. Haaa… Ya betul, semua terbalik, perabot sampai ke kereta kat porch dia tu pun terbalik. Jangan pening sudah. Hehehe..
destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 18 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
Kalau penat nak singgah makan seafood di Pasar Malam Sinsuran, atau Jesselton Point, atau jalan-jalan area Kinabalu Waterfront, duduk hotel, order Pizza je lah! Huhu!
#Tips :  Kat KK takde PHD (1300-82-2020) tapi ada Pizza Hut je (1300-88-2525). So jangan buang masa call nombor PHD :p
destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 19 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
Pada keesokan paginya, jelajah diteruskan ke Tip of Borneo – Tanjung Simpang Mengayau yang terletak kat Kudat. Memang sangat jauh perjalanan, lebih 3 jam dari KK. So, kalau tak larat, sila skip! FYI, Tip of Borneo ni terkenal sebagai salah satu ‘tanduk’ negeri Sabah (sila tengok peta ye) dan tempat pertemuan dua laut iaitu Laut China Selatan serta Laut Sulu.
#Tips : Kalau korang nak ke Kudat, lebih berbaloi rasanya kalau korang stay 1 malam sebab ada banyak masa untuk mandi laut, melawat Gombizau Honey Bee Farm, Kampung Bavanggazo (Rungus Longhouse), Kampung Sumangkap Gong Factory etc.
Pada sebelah malamnya, sampai kembali di KK, jom dinner kat Tanjung Lipat. Sedap makanannya dan macam-macam ada, dari seafood, sate, BBQ, kuih-kuih, banyak lagi laa. Sebelum balik ke hotel, kitorang singgah dulu kat Pasar Malam Kampung Air (area Bandar KK; ia bukan kampong, tengah Bandar je sebenarnya, tapi dulu2 kampung lah…) yang ada jual macam-macam barangan berasaskan mutiara macam kerongsang, butang baju melayu, gelang tangan, jam tangan, etc. Di sini juga ada jual baju-baju tshirt pelancong tu yang murah-murah. Ala-ala downtown pun ada jugak, tapi tutup awal daa!
destinasi perlancongan menarik malaysia sabah 20 Destinasi Pelancongan Menarik Di Malaysia   Sabah (Tips Melancong)
Aktiviti terakhir yang dicadangkant ialah Island Hopping ke Pulau Manukan dan Pulau Mamutik. Kos dia dalam RM25 seorang + caj untuk goggle mask dan life jacket dalam RM5 per item + service tax + bayaran masuk ke pulau. Tak hingat la bape hengget.. Air laut di pulau-pulau kat Sabah ni memang cantik. Kalah Krabi :p
#Tips :  Bawa beg kalis air untuk simpan barang berharga yang perlu  dibawa mandi sama-sama. Penting ni!
Akhir sekali, sebelum pulang kereta sewa, dan berlepas pulang ke Semenanjung, perkara paling best ialah, shopping di Pasar Filipina dan juga Pasar Ikan Masin disebelahnya yang terletak di tengah-tengah bandar KK. Barangan di sini macam sama juga di Pasar Malam Kampung Air, mutiara, kain batik, barang perhiasan kerang-kerangan, mutiara, kraftangan, baju tshirt, dam macam-macam lagi. Jika anda pernah datang sekali ke sini dan kenal dengan salah seorang peniaga di sini, jangan lupa untuk bersikap ramah dan meminta nombor telefon beliau, mana tahu bila datang lagi boleh dapat diskaun lagi…sebabnya minta nombor telefon? Peniaga-peniaga dalam pasar itu akan buat rotation lokasi kiosk masing-masing dalam masa 1-2 bulan sekali. Strategi dan adil katanya! Hahaha! Apa-apa je lah!
#Last Tips : Sila pastikan anda bukan berhati lembut untuk tawar menawar di kedua-dua pasar ini. Hahaha. Kelebihan memujuk dan merajuk adalah sangat berkesan, kecuali jika musim cuti/pelancong yang pack — memang bo-layan lah korang merajuk ke apa, ada diorang kisah??! Ahaha..
Last sekali, sebelum pulang juga, singgah sebentar di Tanjung Aru, makan seafood lagi, ada cendol, ABC, Jeli Kelapa dan yang wajib beli – JERUK-JERUKAN!
SUMBER: 

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

1 comment

Unknown said...

bajet ke sana berapa ye?