Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » [Wow] Video Lumba Skuter Kayu Hanya Di Filipina!
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

Perbandaran Banaue, di Filipina, terkenal dengan teres beras yang hebat, tetapi tidak ramai yang tahu ia juga penetapan perlumbaan tradisional yang mempunyai DAREDEVILS menunggang skuter kayu  bukit pada kelajuan sehingga 50 kilometer sejam, tanpa apa-apa perlindungan .
Skuter kayu telah lama menjadi pilihan cara pengangkutan untuk Ifugao (Filipina untuk "orang-orang bukit) di Banaue, dan masih digunakan hingga hari ini, sebagai alternatif yang lebih murah berbanding  motosikal dan skuter. Ianya telah dicipta pada abad yang lalu untuk membantu perjalanan menuruni bukit dengan lebih cepat. Orang-orang yang terpaksa berjalan kaki sehingga kaki bukit di sekitarnya hampir setiap hari untuk mengumpul kayu api dan cenderung untuk tanaman padi , dan membawa beban kembali ke satu tugas yang meletihkan yang mengambil masa untuk disiapkan.

Mereka mula membuat skuter hampir keseluruhannya daripada kayu, dan menolak menaiki bukit  sukar apabila mereka mempunyai beban untuk mengangkut kembali ke kampung mereka. Mereka akan hanya tali beban pada kedua-dua belah kenderaan dan membiarkan graviti membawa mereka turun ke bawah dalam masa beberapa minit. 
membuat skuter kayu  menjadi satu bentuk seni, dan empunya itu mula menghiasi skuter mereka dengan semua jenis reka bentuk, dari haiwan tempatan dan burung kepala manusia. Hari ini, Ifugao masih meraikan ciptaan ini berguna dengan mengambil bahagian dalam perlumbaan skuter sejauh tujuh kilometer di jalan yang curam di Banaue Rice Terraces.



Anda mungkin juga meminati:

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments