Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » MH370: Teori Konspirasi ‘Diego Garcia’ Semakin Dapat Kepercayaan
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post



TIDAK lama selepas insiden kehilangan MH370, pelbagai teori menjadi bahan kupasan di laman siber, namun paling banyak diperkatakan ialah konspirasi melibatkan Diego Garcia - pulau terpencil di selatan Lautan Hindi yang menempatkan pangkalan tentera Amerika Syarikat (AS).
Walaupun pelbagai teori konspirasi menjadi bualan, namun Diego Garcia paling mendapat perhatian dengan adanya kaitan demi kaitan yang dibuat sepanjang operasi mencari pesawat berkenaan.
Dengan tempoh pencarian yang sudah memasuki hari ke-29, tindak-tanduk Amerika Syarikat yang didakwa “tidak sepenuh hati” dalam membantu operasi mencari dan menyelamat semakin menguatkan lagi teori berkenaan.
Masakan tidak, Amerika Syarikat yang dilaporkan sebagai kuasa besar yang mendominasi teknologi ketenteraan masih tidak dapat memberi penjelasan konkrit bagaimana negara itu gagal menjelaskan banyak perkara termasuk data radar dan satelit canggih yang dimilikinya.
Lebih menimbulkan tanda-tanya, sehingga kini, Amerika Syarikat tidak berkongsi data satelit yang dimilikinya kecuali beberapa negara lain termasuk Australia, Perancis, Thailand, Japan dan India.
Pakar kejuruteraan penerbangan Universiti Teknologi Mara (UiTM), Dr Rizal Effendy Mohd Nasir yang dalam satu laporan Sinar Harian berkata, radar ketenteraan milik AS di Diego Garcia mampu menjejaki pesawat MH370 sekiranya lokasi penerbangan terakhir adalah di Lautan Hindi.
Menurutnya, radar jenis Active Electronically Scanned Array (AESA) yang digunakan di pangkalan ketenteraan itu boleh mengesan pesawat atau kapal yang berada ribuan meter di atas udara mahupun laut berserta jenis, kelajuan dan sebagainya.
“Bukan sekadar pesawat atau kapal perang, kapal minyak mereka di Diego Garcia juga dilengkapi dengan kecanggihan radar yang mampu mengesan objek beribu-ribu kilometer jauhnya termasuk apa yang terkandung didasar lautan Hindi,” katanya.

Sebuah lamanweb di ensiklopedia dalam talian Wikipedia yang menyenaraikan teori-teori konspirasi yang dikaitkan dengan kehilangan MH370.
Antara teori tersebut, yang nampaknya paling popular dan terus berkisar ialah yang dikaitkan dengan Diego Garcia, sebuah pangkalan bersama Amerika Syarikat dan United Kingdom di tengah-tengah Lautan Hindi.
Sepertimana dengan mana-mana teori konspirasi, butir-butir dan motivasinya dikatakan berbeza-beza, tetapi ia mendakwa MH370 dirampas – sama ada melalui kaedah kawalan jauh atau oleh unit pasukan khas – dan kemudian diterbangkan ke Diego Garcia di mana kru dan penumpangnya menjadi tahanan.
“Bagaimana boleh pangkalan tentera paling canggih di dunia tidak dapat mengesan sebuah pesawat komersial?” soal beberapa pengguna Twitter.
Jadi bualan paling hangat di Twitter
Pemantauan di Twitter berkenaan MH370 sejak tiga minggu lalu dan mendapati kebanyakannya menyebut Diego Garcia (kanan), khususnya di kalangan tweet yang telah dikongsi oleh beberapa pengguna lain.
Kisah Diego Garcia berterusan walaupun muncul teori-teori lain tentang apa yang berlaku kepada pesawat Boeing 777-200ER yang turut diperkatakan dalam wacana awam.
“Sehingga semalam, terdapat 1,000 hingga 2,000 tweet setiap jam tentang MH370 bergantung kepada masanya, manakala tweet yang menyebut tentang Diego Garcia ialah sekitar 50 tweet sejam,” lapor portal Malaysiakini.
Diego Garcia terletak di selatan Kepulauan Maldives dan merupakan pangkalan tentera AS yang penting dalam kempen serangan AS terutama terhadap Iraq dan Afghanistan.
Dakwaan penduduk Maldives kukuh
Spekulasi yang mengaitkan Diego Garcia ini mula dibangkitkan secara serius apabila apabila penduduk di Maldives mendakwa melihat pesawat terbang rendah di selatan kepulauan tersebut.
Ada pihak mendakwa pesawat tersebut merupakan MH370 dan telah mendarat di Diego Garcia kerana kedudukan kedua-dua pulau yang berdekatan.
Jarak antara Diego Garcia dengan Addu City, yang terletak di selatan Kepulauan Maldives (Pulau Addu) adalah 740km.
Difahamkan, teori ini timbul berdasarkan kiraan secara kasar waktu MH370 membuat pusingan balik di sempadan Malaysia – Vietnam dan waktu ketika penduduk Maldives melihat pesawat tersebut.
Kerajaan Malaysia dan Amerika Syarikat sebelum ini menolak teori tentang Diego Garcia itu.

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments