Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » FENOMENA BANJARAN BATU BERLAPIS!
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Banjaran Bungle Bungle, dalam Purnululu National Park, adalah salah satu mercu tanda geologi yang paling menarik di Australia Barat. Pelbagai ciri-ciri yang tersendiri menara batu pasir yang berbentuk sarang lebah dan konglomerat seli berjalur dalam kumpulan oren dan hitam. Batu-batu meningkat sehingga 578 meter di atas paras laut, dan berdiri 200 hingga 300 meter di atas hutan dan dataran rumput dilindungi, dengan tebing curam . Pandangan dari kapal terbang, di Bungle Bungle Range ialah  menakjubkan.
Batu-batu sedimen daripada Bungle Bungle telah terbentuk di Lembangan Ord 375juta tahun lalu, apabila kesilapan aktif telah mengubah landskap. Kesan gabungan angin dari Gurun Tanami dan hujan lebih berjuta-juta tahun berbentuk kubah. Walaupun pembentukan muncul pepejal, batu pasir adalah sangat rapuh. Berat batu overlying memegang butiran pasir di tempat, tetapi apabila ini dikeluarkan, batu pasir mudah terhakis. Puncak bulat mencerminkan kekurangan kekuatan dalaman. Air yang mengalir di atas permukaan akan mengeksploitasi mana-mana kelemahan atau penyelewengan dalam batu, seperti retak atau sendi, dan cepat menghakis saluran sempit yang memisahkan menara.








About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments