Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » [Wow] Percaya atau tidak... inilah Rupa Bentuk Enjin Kapal Laut!
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


 Kapal kontena adalah antara yang terbesar dan paling berat kapal di laut. Mereka bersaiz sehingga 1,200 kaki panjang dan boleh menggerakkan 10,000 hingga 16,000, bekas keluli 20 kaki dalam satu perjalanan. Untuk menolak kapal-kapal di dalam air memerlukan sejumlah tenaga yang besar, yang diperolehi daripada enjin diesel yang besar. Beberapa kapal kargo yang lebih besar mempunyai enjin yang kelihatan seperti ini.
 Ini adalah RT-flex96C - dua lejang enjin diesel turbocharged direka oleh pengeluar Finland Wartsila dan kini adalah yang terbesar dan enjin diesel paling berkuasa  di dunia. 13.5 meter tinggi dan 26.59 meter panjang, ia adalah hampir sebesar sebuah apartmen kecil. Ia mempunyai berat lebih 2,300 tan metrik dan versi terbesar 14 silinder menghasilkan 80.080 kW kuasa.Versi 14-silinder telah dimasukkan ke dalam perkhidmatan pada September 2006 di atas kapal Maersk Emma, ​​sebuah kapal kontena - yang terbesar pada masa itu. Reka bentuk adalah berdasarkan  enjin RTA96C, tetapi revolusi teknologi kereta api biasa yang telah dilakukan jauh dengan camshaft tradisional, gear rantai, pam bahan api dan penggerak hidraulik. Hasilnya ialah prestasi yang lebih baik pada revolusi rendah per minit (rpm), penggunaan bahan api yang lebih rendah, dan pelepasan berbahaya yang lebih rendah.

Salah satu ciri yang paling luar biasa raksasa ini adalah kecekapan haba yang tinggi, yang melebihi 50%. Ini bermakna bahawa 50% daripada haba yang dihasilkan oleh bahan api pembakaran ditukarkan kepada kuasa. Sebagai perbandingan, enjin pesawat yang paling automotif dan kecil hanya boleh mencapai 25-30% kecekapan haba. Malah pada tetapan kuasa yang paling cekap, besar enjin 14 silinder menggunakan 1,660 gelen minyak bahan api berat sejam.

Beberapa statistik mengenai enjin:

Bore: 960 mm 
Stroke: 2,500 mm 
Displacement: 1,820 liters per cylinder 
Mean piston speed: 8.5 meters per second 
Engine speed: 22–102 RPM 
Torque: 7,603,850 newton metres (5,608,310 lbf·ft) @ 102 rpm 
Power: up to 5,720 kW per cylinder, 34,320–80,080 kW (46,680–108,920 BHP) total 
Mass of fuel injected per cylinder per cycle: ~160 g (about 6.5 ounces) @ full load 
Crankshaft weight: 300 tons..

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments