Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» »Unlabelled » Wajah kelawar yang berbeza dan menarik
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Kelawar dalam pelbagai bentuk dan saiz adalah makhluk yang sangat menarik dan unik.  Di sini terdapat senarai sepuluh kelawar yang luar biasa di sekeliling kita.


Kelawar juga mempunyai cerita misteri (vampire kelawar), dan mitos 

10. Banana Bat (Kelawar Pisang)



Spesies ekslusif yang terdapat di barat Mexico, terkenal dengan mucung kelawar pisang yang sangat panjang. Haiwan-haiwan ini nectarivorous yang bermaksud makan nektar yang pendebunga penting dalam habitat hutan tropika. 

9. Ghost Bat (Kelawar Hantu)





Kelawar berbulu putih dijumpai di hutan hujan tropika dari Mexico ke Brazil, dan juga di pulau Trinidad, di Caribbean.


Ini adalah haiwan bersendirian yang menghabiskan siang hari yang bersarang di bawah daun kelapa sawit, dan kemudian terbang tinggi pada waktu malam, memburu rama-rama dan lain-lain serangga terbang.


8. Chapin’s Bats




Kelawar ini mempunyai "rambut" yang ganjil, dan kelawar jantan menarik perhatian kelawar betina semasa musim mengawan. Mereka makan serangga dan hidup dalam hutan hujan Afrika Tengah.


7. Bats face is Wrinkles


Kelawar jenis ini biasanya dikenali sebaai " Murcielago viejito" kerana badan yang sedikit telanjang dan berkedut.Kelawar ini mempunyai lipatan besar kulit yang mereka gunakan sebagai topeng untuk menutup muka mereka apabila tidur


6. Big-eared Bat (Kelawar Telinga Besar)




Kelawar jenis ini memakan serangga terbang, seperti kelawar yang lain, gunakan echolocation untuk mencari mangsa. Telinga besar mereka memberikan kepada mereka pendengaran adalah jauh lebih baik daripada kelawar bertelinga kecil. Mereka mempunyai pelbagai genera dan terdapat dalam banyak bahagian dunia.


5. Bats fishermen



Kelawar jenis ini tinggal di Mexico, Amerika Tengah dan Selatan dan kebanyakannya makan ikan. 



4. The face is the Ghost Bat




Muka kelawar secara meluas tersebar di Dunia Hantu, dari Amerika Syarikat, Selatan Peru. Kelawar jenis ini hampir tidak berhidung, mempunyai kepak kulit pelik kuat dalam menghadapi mereka dan dahi sangat penting yang memberikan mereka kelihatan sangat pelik. Mereka makan serangga pada waktu malam. 


3. Sucker footed Bat



Pada mulanya dianggarkan menggunakan vakum pada sayap dan buku lali untuk tergantung di daun kelapa sawit dan lain-lain permukaan yang licin.


Tetapi apabila diketahui bahawa mereka tidak menggunakan kuasa sedutan, tetapi rekatan, dengan menghasilkan bahan melekit yang bertindak sebagai satu bentuk gam-yang seperti lekatan telah dijumpai dalam katak pokok.


2. Tube-nosed Bat

Ditemui di hutan hujan Filipina, kelawar ini mempunyai satu wajah aneh di kalangan mamalia. Telinga gelap dengan bintik kuning, mata oren dan, terutamanya, hidung seperti tiub dan rupa mukanya seperti watak kartun.

Kebanyakan kelawar jenis ini memakan buah tin dan buah-buahan lain, tetapi dalam keadaan-keadaan tertentu mereka juga makan serangga.

1. Bats Headed Hammer




Ditemui di hutan hujan Afrika, kelawar besar ini mendapat namanya kerana bentuk kepala yang besar yang terlalu aneh, tetapi ini adalah hanya pada kelawar jantan.

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments