Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » THREADMILL SEBAGAI HUKUMAN KEPADA BANDUAN DI ZAMAN VICTORIAN (12 GAMBAR)
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Terdapat pelbagai hukuman dikenakan kepada pesalah di dalam penjara. Di Malaysia ada hukuman sebat dan juha digantung sehingga mati untuk pesalah dadah. Pada zaman Victorian ada hukuman yang dikenakan kepada kesemua pesalah yang dipenjarakan. Hukuman threadmill ini dimulakan pada tahun 1818 oleh Sir Willian Cubitt. 

Beliau menyedari banduan duduk melepak di dalam penjara dan bagi beliau ini bukanlah hukuman yang secukupnya bagi penjenayah. Sistem threadmill memaksa pesalah berjalan di atas mesin threadmill selama 6 jam sehari. Threadmill yang berputar kemudian digunakan untuk menjana mesin pengisar tepung. Oleh itu penjenayah boleh dihukum sehingga penat dan pada masa yang sama penjara dapat menjual gandum yang dikisar hasil dari tenaga kerja kerahan. Hukuman ini diamalkan sehingga pertengahan kurun ke 19 dan dihentikan kerana dikatakan tidak berperi kemanusiaan. 




About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments