Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Sebab Utama Tun DR.Mahathir Kurangkan Kekebalan Raja Suatu Ketika Dulu
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


RAJA DAN KEKEBALAN

Suatu ketika dulu, Tun Dr Mahathir mengurangkan KEKEBALAN raja kerana beliau tahu, jika manusia itu terlalu berkuasa, mereka akan melakukan sesuatu di luar batas tanpa dikenakan apa-apa tindakan.

Tun Dr Mahathir sangat mementingkan keadilan. Ini antara cabaran yang Tun Dr Mahathir yang berjaya lakukan. Sama ada terus menerima aduan rakyat terhadap institusi diraja atau menerima akibat daripada kebencian rakyat yang meluap-luap terhadap institusi tertinggi itu sehingga boleh menyebabkan institusi itu tumbang seperti di sesetengah negara.

Bijaknya, Tun Mahathir berjaya memujuk Raja-Raja Melayu ketika itu untuk mereka bersetuju dengan undang-undang baharu ketika itu termasuk Almarhum Raja Azlan yang merupakan orang pertama yang menentangnya yang akhirnya bersetuju dengan Tun Dr Mahathir.

Menariknya, DAP yang jarang bersetuju dengan apa yang dibentang kerajaan ketika itu bersetuju di Dewan Rakyat untuk meminda undang-undang tersebut! - SUMBER

Tetapi hari ini, puak² pembangkang mengutuk Tun Mahathir kerana mengurangkan kekebalan raja-raja Melayu. Dalam masa yang sama, mereka juga bersekongkol dengan DAP yang terang-terangan memusuhi dan menentang keistimewaan ini.

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments