Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » [Wow] "Puak Mursi" Tradisi Melukis Badan...kaum pelik! (26 Gambar)
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

"Hans Silvester" jurugambar kelahiran Jerman, mempromosikan puak Mursi tinggal di Lembah Omo Selatan Ethiopia,  fenomena organik.

Rakyat Surma dan puak-puak Mursi tinggal di Lembah Omo Selatan Ethiopia adalah "pelukis badan" mereka cat badan mereka dengan pigmen yang dibuat dari tanah sebagai amalan dahulu dan yg terjadi setiap hari - ibu cat bayi, kanak-kanak dan orang dewasa cat diri mereka sendiri dan antara satu sama lain, dalam tradisi yang nampaknya tidak berubah selama beribu-ribu tahun.


Lukisan mereka terdiri daripada reka bentuk abstrak bulatan, garis-garis, titik dan berputaran, kadang-kadang memberi tumpuan kepada bahagian tertentu tubuh, untuk semua-lebih corak bunga, zig-zags dan cap jari yang membentuk pelbagai mempesonakan pada seluruh badan. Putih, kuning, oren dan oker; pigmen semula jadi yang mereka gunakan adalah berasal dari tanah dan batu persekitaran mereka. 

Lukisan harian Puak-puak 'adalah satu ungkapan yang penting dalam kehidupan mereka - lebih unsur kepada mereka daripada muzik atau tarian. Terpesona oleh Surma dan lukisan amalan puak-puak Mursi dan kagum dengan keindahan seni mereka tidak kekal,

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments