Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Brazil kerah 200,000 askar perangi nyamuk pembawa virus Zika
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


BRASILIA – Kerajaan Brazil mengerahkan lebih 200,000 askar untuk melakukan lawatan rumah ke rumah bagi memerangi nyamuk Aedes yang membawa virus Zika, demikian menurut satu laporan kelmarin.
Virus itu menjangkiti bayi dalam kandungan sehingga menyebabkan kecacatan otak yang dikenali sebagai mikrosefali.
Akhbar O Globo melaporkan Menteri Kesihatan, Marcelo Castro berkata, anggota tentera itu akan melawat kediaman di seluruh Brazil mengagihkan risalah serta memberi nasihat kepada orang ramai.
Castro berkata, kerajaan juga akan mengagihkan penyembur aerosol kepada sekurang-kurangnya 400,000 wanita hamil yang menerima bantuan kebajikan.
Peningkatan kes kecacatan otak dalam kalangan bayi baru lahir di Amerika Latin terutamanya Brazil sejak beberapa bulan lalu mendorong Amerika Syarikat dan beberapa negara lain memberi amaran kepada wanita hamil agar tidak berkunjung ke rantau itu.
Virus Zika tidak berjangkit sesama manusia. Pesakit simptom menyerupai selesema yang akan hilang dalam tempoh kira-kira seminggu.
Namun, virus Zika amat berbahaya apabila menjangkiti wanita hamil dan janin mereka.
Brazil merekodkan se–kurang-kurangnya 3,893 kes mikrosefali sejak Oktober 2015 sekali gus melonjak berbanding purata 160 kes yang dicatat pada setiap tahun.
Selain virus Zika, nyamuk Aedes juga membawa virus demam denggi dan chikungunya. – AFP



Kosmo Online

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments