Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Budak Malaysia angkat Senjata IS
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

PETIKAN video yang menujukkan kanak-kanak Indonesia sertai IS viral di laman sosial.

Nilai: Tidak mustahil ada kanak-kanak negara ini yang berada di Syria direkrut menganggotai kumpulan militan Negara Islam (IS).
Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, beberapa kanak-kanak berusia antara empat bulan hingga 12 tahun dibawa keluarga mereka ke sana.

Beliau berkata, demikian ketika diminta mengulas mengenai penyebaran video yang menayangkan kanak-kanak dilatih menggunakan senjata dan mempelajari seni mempertahankan diri dipercayai menggunakan bahasa Indonesia.

"Memang ada kanak-kanak Malaysia sudah berada di Syria kerana turut dibawa keluarga ke sana. Bagaimanapun, kita tidak dapat mengesahkan sama ada mereka termasuk dalam kumpulan yang dipaparkan dalam video berkenaan," katanya pada sidang media selepas memberi taklimat mengenai ancaman gerakan IS di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) di sini, sebentar tadi.

Video bertajuk '170315 IS Indon' berdurasi dua minit itu dipercayai mula dimuat naik di laman Youtube semalam, sebelum tersebar di laman sosial Facebook.

HMETRO ONLINE

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments