Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Dayak Sarawak Bersuara, Jemaah ISIS Malaysia Ingin Menyembelih Kepala Dayak
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


KUCHING: Dayak di Sarawak, pemburu kepala yang terkenal dahulu penuh kemarahan selepas fundamentalis Islam JIM – Jemaah ISIS Malaysia menyebut dalam dua posting Facebook untuk menyembelih kepala Dayak atas alasan Sabah dan Sarawak adalah negeri orang bukan beriman (kafir).
Badan bukan kerajaan (NGO), Kongres Dayak Kebangsaan (DNC) telah membuat laporan polis pada tengah hari kelmarin mewakili Orang Asal di Sarawak.
“Orang Dayak sangat marah atas kenyataan ini. Dalam usaha untuk mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini, pihak polis harus menjalankan siasatan segera dan menghentikan kenyataan-kenyataan berunsur hasutan demi menjaga kepentingan keharmonian kaum.
“Jika pihak polis tidak mengambil sebarang tindakan, terdapat beberapa anggota masyarakat Dayak yang beremosi boleh mengambil tindakan diluar batasan undang-undang,” Setiausaha DNC Alim Mideh memberi amaran.


Posting pertama Khamis lepas menyatakan orang Sabah dan Sarawak merupakan bangsa kafir dan oleh itu, “ia sangat wajib untuk Muslim menyembelih bukan Muslim di sana”.
Dalam posting pada Selasa lalu, pemilik halaman JIM mendakwa Dayak merupakan orang bukan beriman dan ditentukan untuk masuk neraka dan perlu disembelih.
Posting yang menyinggung itu telah pun dipadamkan dari laman Facebook tersebut.

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments