Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Papa kedana gara-gara kekasih Facebook
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


SEORANG eksekutif sebuah syarikat swasta di Kerteh yang hanya mahu dikenali sebagai Ariana, 27, tidak menyangka lelaki yang dikenalinya menerusi Facebook mengambil kesempatan ke atas dirinya.

Kata Ariana, walaupun kejadian itu sudah dua tahun berlalu, dia masih trauma apatah lagi kerugian kira-kira RM87,000 setelah diperdaya mat romeo warga Australia berkenaan.
Hidup Ariana tertekan selama hampir tiga bulan selepas bekas kekasihnya itu asyik memeras ugut untuk menyebarkan gambar peribadinya di laman sosial.

“Hidup saya tak tentu arah dan porak-peranda hampir tiga bulan kerana setiap hari dia minta duit,  selagi saya tak pindahkan duit ke akaunnya selagi itulah dia ganggu saya.

“Mula-mula diugut, saya pindahkan RM30,000 ke dalam akaunnya, namun selang seminggu kemudian dia minta lagi RM20,000,” katanya kesal dengan apa yang terjadi.

Terima pelbagai hadiah

Menceritakan segalanya Ariana berkata, dia mengenali lelaki itu bernama Harry yang mendakwa berusia 33 tahun dan bekerja sebagai jurutera di sebuah syarikat ternama di Australia.

Mereka berhubungan selama enam bulan hingga akhirnya menjadi pasangan kekasih.
“Saya biasa berbual dengannya menerusi Facebook, Skype selain aplikasi WhatsApp Messenger yang ketika itu baru popular di negara ini.

“Cara dia berkomunikasi menggambarkan dia serba-serbi tahu, sebab itu saya terpikat dengannya. Dia juga sangat romantik kerana di awal perkenalan saya menerima beberapa hadiah daripadanya,” katanya.

Kata Ariani, Harry juga mengakui tertarik dengan Islam kerana katanya dia juga mempunyai beberapa rakan yang beragama Islam.
Namun, semasa sedang hangat dilamun cinta, mangsa tidak menyedari dirinya dijerat apabila lelaki terbabit memintanya menghantar gambar yang mendedahkan sebahagian tubuhnya.

Diugut hingga papa kedana

Lelaki itu keterlaluan apabila memintanya memindahkan wang sejumlah RM100,000 ketika dia sedang mengikuti kursus selama tiga minggu di ibu negara.
Kata Ariana, sebelum mengikuti kursus, lelaki tersebut berjanji tidak akan mengganggunya lagi selepas dia memindahkan wang terkumpul sebanyak RM87,000 menerusi pindahan telegraf (TT).

Berikutan terlalu tertekan, Ariana akhirnya membuat laporan polis di salah sebuah balai polis di ibu negara selepas mendapat nasihat daripada rakan sekerjanya.
“Dalam tempoh tiga bulan diugut, saya jadi papa kedana kerana bukan sahaja kesemua duit simpanan dalam bank dan wang pelaburan dalam Amanah Saham Bumiputera (ASB) saya ambil, malah semua barang kemas, komputer riba dan gajet juga saya jual.

“Saya juga pinjam duit kakak dan abang, tapi saya tak cerita kepada mereka apa yang berlaku sebab saya sangat malu dan tak mahu ibu, ayah dan adik-beradik risau.
“Sampai sekarang saya menyesal kerana terlalu ikutkan nafsu, sebab terlalu sayangkan dia saya ikut segala kehendaknya tapi akhirnya makan diri sedangkan dia hanya mahukan duit,” katanya.
Justeru, Ariana mengingatkan semua gadis dan ibu tunggal lebih berwaspada dan tidak mudah terpedaya dengan lelaki terutama warga asing yang mahu berkenalan supaya tidak ada lagi menjadi mangsa sepertinya.

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments