Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » 10 soalan Persekutuan Rusia Mahu Ukraine Jawab
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Beberapa negara dari Barat dan Kiev (ibu negara Ukraine) telah mula mencari penglibatan Rusia dalam insiden MH17 jika terdapat sebarang bukti kukuh bagi menyokong tuntutan mereka.
Timbalan Menteri Pertahanan Rusia memberitahu, beliau dijemput dari pihak Ukraine untuk menjawab 10 soalan bagi membuktikan komitmen mereka kepada siasatan tidak berat sebelah.
Timbalan Menteri Pertahanan Rusia, Anatoly Antonov mengkritik negara-negara barat kerana terus membuat kesimpulan hanya “24 jam selepas nahas itu” dengan tidak mempunyai bukti kukuh.
“Mereka cuba untuk menunjukkan kepada seluruh dunia bahawa kita bertanggungjawab untuk insiden tersebut. Ia adalah sangat pelik kerana tanpa apa-apa keterangan daripada sekutu saya dari media Barat dan terus menunding jari kepada pihak kami, “kata Antonov. “Ia seolah-olah membuatkan kami adalah sebahagian daripada pencetus peperangan yang telah meraka mulakan terhadap Persekutuan Rusia.”
Sepuluh soalan kepada pihak berkuasa Ukraine
1. Sejurus selepas insiden, pihak berkuasa Ukraine secara terus telah menyalahkan ia pada unit pertahanan. Tuduhan berdasarkan apa ini?
2.Bolehkan Kiev memberikan penjelasan tentang bagaimana operasi untuk sistem peluru berpandu ‘Buk’ di zon kawasan konflik? Dan mengapakah sistem pelur berpandu tersebut merupakan pilihan pertama?
3. Mengapa pihak berkuasa Ukraine tidak melakukan apa-apa untuk menubuhkan satu suruhanjaya antarabangsa?
4 Adakah Angkatan Tentera Ukraine akan mebenaran pihak penyiasatan antaranbangsa untuk membuat siasatan yang terliti terhadap kelengkapan peralatan pesawat ketenteraan, termasuk senjata roket mereka iaitu ‘SAM’
5. Adakah suruhanjaya antarabangsa mempunyai akses kepada pengesanan data dari sumber yang boleh dipercayai mengenai pergerakan pesawat perang Ukraine pada hari insiden tersebut?
6 Mengapa pengawal trafik udara Ukraine membenarkan pesawat MH17 untuk menyimpang dari laluan biasanya ke utara dan seterusnya menyebabkan pesawat melalui ke laluan ‘zon operasi anti pengganas’
7 Mengapa ruang udara di zon perang Ukraine tidak ditutup sepenuhnya bagi perkhidmatan penerbangan awam? Terutamanya di kawasan yang tidak dilindungi oleh sistem radar?
8 Bagaimanakah laporan rasmi dari Kiev yang disebarkan pada media sosial mengatakan terdapat dua pesawat kepunyaan pihak tentera Ukraine iaitu Boeng 777 terbang bersama di ruang udara zon perang tersebut?
9 Mengapakah pihak keselamatan Ukraine mengadakan satu rakaman komunikasi antara pihak pengawal trafik udara Ukraine dengan anak kapal menggunakan data sistem tanpa menunggu perintah dari pihak penyiasatan antarabangsa?
10. Apakah pengajaran yang dipelajari oleh pihak Ukraine semasa kejadian yang agak sama berlaku pada 2001, apabila kapal terbang Rusia Tu-154 terhempas di laut hitam? Yang ketika itu pihak berkuasa Ukraine telah menafikan sebarang penglibatan pihak tenteranya sehinggalah terdapat bukti kukuh yang mennyataka pihak Ukraine merupakan punca sebenar dan terbukti bersalah.
Sumber: RT

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments