Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Pesanan Dan Nasihat Bagi Yang Pertama Kali Menjejakkan Kaki Ke IPT
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post



1. MATLAMAT:

Ingat selalu apa matlamat anda ke IPT. Bukan untuk cari pacar, bukan untuk seronok-seronok, bukan untuk sebab lain tetapi sebagai laluan dalam perjalanan mencapai MATLAMAT yang telah kau tetapkan.

2. MAHA ESA:

Ingat Allah selalu, nescaya perjalanan mu diberkati dan dirahmati dan terhindar dari perkara-perkara yang tidak diingini.

3. MAK-AYAH:

Sejak tadika, ke sekolah rendah dan kemudian ke sekolah menengah sehingga SPM Mak dan Ayah tidak hendak yang lain kecuali yang terbaik untuk mu. Justeri ingat harapan Mak dan Ayah agar kamu cemerlang di IPT.

4. MARUAH DIRI:

Di IPT juga tidak boleh lari dari pelbagai gejala sosial jika tidak pandai bawa diri. Jaga diri, jaga maruah diri, jaga nama baik keluarga.

5. MASA:

Jika anda bijak jaga masa tidak ada masalah walaupun nanti perbagai topik kena belajar, pelbagai projek kena libatkan diri, pelbagai assignment kena sempurnakan dan pelbagai benda nak buat. Bijak jada masa. Awasi dan hindari pembaziran masa.

6. MEMBER:

Bijak memilih kawan merupakan salah satu kemahiran terpenting yang ada ada. Kawan yang baik membantu, kawan yang sebaliknya membantut. Jangan ikut kawan semua. Adakalanya anda kena keseorangan. Adakalanya anda perlukan kawan untuk memberi sokongan. Setia dengan sahabat, berbaik-baik dengan kawan dan usah cari musuh dengan sesiapa.

7. MONEY:

Jaga perbelanjaan. Mak ayah kamu bukan jutawan. Mereka dah belanja banyak untuk mu, Justeru pandai-pandai agar tidak terus membebankan mereka.Mereka tidak mengungkit itu semua. ia sekadar peringatan.

SELAMAT MAJU JAYA DALAM MENEMPUH HIDUP BARU

SELAMAT MENEMPUH CABARAN BARU DENGAN SEMANGAT BARU

YES YOU CAN DO IT

DENGAN BANTUAN ALLAH, DENGAN DOA DAN RESTU MAK AYAH SERTA DENGAN SOKONGAN RAKAN YOU CAN MAKE IT WITH FLYING COLOURS. NOW ITS YOUR LIFE. ITS YOUR FUTURE. 

oleh Dr. Shukri Abdullah

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments