Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Ramai Yang Tahu Google Ubah Sedikit Bentuk Logonya
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Mungkin tidak ramai orang tahu bahawa  Google mengubah sedikit logo di atas bar carian mereka .

Memang secara sekilas , tidak ada yang berubah dari logo Google . Namun , dikutip dari Gizmodo ( 28 / 05 ) , Google sedikit memperbaiki sisi letak dari logonya tersebut .

Perubahan yang dilakukan Google ini hanya dilakukan untuk 2 huruf saja iaitu huruf " G " dan " L. " Pengemasan letak logo tersebut didasarkan pada tatacara kerning atau satu istilah dalam ilmu typografi yang juga dikenali dengan nama mortising .

Kerning sendiri mempunyai erti pengubahan jarak dan letak untuk setiap karakter untuk mendapatkan gambaran yang benar - benar sesuai.

Oleh kerananya , berdasarkan peraturan kerning ini , Google memindahkan huruf " G " ( yang berada di bahagian tengah ) satu pixel ke arah kanan dan huruf " L " juga satu pixel ke bawah dan kanan .

Memang secara keseluruhan tidak ada kesan atau keuntungan dari pihak pengguna perkhidmatan Google dalam pengemasan sisi letak di logo tersebut .

Namun , diharapkan dengan memperbaiki sisi letak tersebut maka gambaran logonya akan semakin kelihatan cantik .  

Berikut gambar format .gif perubahan logo Google tersebut.

Sumber: merdeka.com

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments