Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Satelit Boleh Lihat Plat Kereta, Tapi Tidak Boeing 777
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post



KUALA LUMPUR – Kejadian kehilangan pesawat MH370 telah menonjolkan kekurangan dalam satelit. Teknologi ini mampu mengesan nombor plat sebuah kereta di darat tetapi gagal menemui kapal terbang yang hilang secara misteri.
Washington Post melaporkan kemampuan satelit sering kali dihadkan oleh pelbagai keadaan termasuk faktor fizik dan modal yang ada.
Satelit perisikan yang digunakan oleh tentera tidak akan mengawasi kawasan laut yang kosong’. Kawasan `kosong’ yang dimaksudkan sudah tentu termasuk Lautan Hindi di mana pesawat MH370 dilaporkan berkemungkinan hilang.
Satelit juga mempunyai masalah `selektif’ tersendiri. Satelit boleh digunakan untuk melihat kawasan yang luas atau merakam sesuatu secara teliti, tetapi pemilik satelit hanya boleh memilih salah satu daripada dua fungsi ini.
Satelit yang teliti boleh memerhatikan benda sekecil padi di bumi, ia digunakan untuk mengawasi benda-benda kecil dalam satu lokaliti.
Walaupun mempunyai kelemahannya, namun satelit masih memainkan peranan yang penting termasuk dalam soal usaha mencari pesawat MH370.
“Cuba bayangkan anda berada di dalam sebuah kereta dengan kelajuan 110 kilometer sejam dan menggunakan teropong untuk melihat peti surat yang ada pada setiap rumah.
“Anda pasti tidak cukup pantas untuk melihat setiap peti surat yang terdapat di jalan itu, satelit boleh memainkan peranannya dalam keadaan seperti ini,” demikian lapor China Press yang memetik Laman Lianhe Xinwen Taiwan.
Satelit WorldView-2 dari Australia sebelum ini telah merakamkan dua objek di selatan Lautan Hindi, kira-kira 2,500 kilometer dari Perth dan ia mungkin merupakan serpihan daripada pesawat MH370.
Pemilik satelit iti iaitu Syarikat Digital Globe dalam satu kenyataan menjelaskan, lima satelit di bawahnya merakam imej untuk kawasan seluas tiga juta kilometer persegi.
“Imej yang dirakamkan adalah terlalu banyak dan sukar ditapis secara segera.” -MG

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments