Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Nak Tahu Petua Hilangkan Kutu Di Kepala Anda? Jom Baca...
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

kutu kepala
Kutu kepala adalah sejenis parasit penghisap darah yang biasanya hidup dibahagian kepala. Kutu betina mampu bertelur enam biji sehari. Telur ini selalunya melekat dengan kuat pada rambut. Telur-telur ini akan menetas selepas lebih kurang 8 hari.
Kutu kepala merebak dengan cepat melalui sentuhan terus dengan rambut yang bermasalah. Ia juga melompat ke kepala melalui berus atau sikat rambut, topi, bantal dan tuala.
Antara Tanda-tanda Ada Kutu Di Kepala Anda Adalah:
  • Gatal yang kuat pada permukaan kepala. Ini disebabkan oleh bahan yang ada di dalam air liur kutu kepala.
  • Tanda-tanda merah pada permukaan kepala, leher dan belakang telinga. Dalam kes yang teruk, tanda-tanda bengkak berlaku di belakang telinga.
  • Terdapatnya telur-telur kutu yang kecil.Ia selalunya bersinar dan berwarna putih. Ia kelihatan seperti kelemumur tetapi ia tidak mudah dikeluarkan.
Apa yang perlu di lakukan?
  1. Gunakan sikat kutu. Sikat ini hendaklah direndam dalam cuka terlebih dahulu supaya telur-telur mudah dikeluarkan.
  2. Rendam sikat-sikat dan barangan kegunaan kepala seperti pengikat rambut dsb. dengan ubat kutu atau alkohol untuk beberapa jam.
  3. Basuh cadar dsb dengan air panas.
  4. Gunakan alat vakum untuk membersihkan karpet, tempat duduk kereta dsb.
  5. Gunakan ubat untuk membunuh kutu dan telurnya.
Antara ubat-ubatan yang boleh menghilangka kutu ini adalah Crotamiton, Benzene hexachloride dan Malathion. Anda bolehlah dapatkan ubat-ubatan ini di farmasi ataupun di klinik.
Cara merawat
  1. Gunakan syampu khusus (boleh didapati di farmasi) untuk membunuh kutu kepala.
  2. Cuci rambut secara biasa. Syampu kepala, kemudian usap sehingga ke kulit kepala dan rambut. Jangan sampai syampu mengenai mata. Sisir rambut dan biarkan sampai kering. Gunakan sikat rambut yang bergigi lembut. Buangkan semua kutu dan telurnya.
  3. Bertemulah dengan doktor apabila terdapat tanda infeksi bakteria seperti demam serta bisul di kepala atau nanah.

Petua Hilangkan Kutu Di Kepala Anda

Jika anda mahu hilangkan kutu secara tradisional atau tanpa ubat-ubatan, anda bolehlah mencuba petua yang Puteri sediakan ini. Cubalah petua ini, mudah dan InsyaAllah mujarab.
Ambil empat ulas bawang putih dan tumbuk hingga lumat. Kemudian gaulkan bersama tiga sudu makan minyak kelapa. Lumurkan rata pada keseluruhan rambut dan biarkan selama lebihkurang 15 minit. Selepas itu sikat dengan penyikat kutu.

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments