Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » [Wow] 5 senarai bangunan rumah api tertinggi di dunia!
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

Wow!! Nampak seperti pembinaan rumah api ni semakin popular dalam kalangan arkitek.. Adakah mereka berlumba-lumba untuk membuat rumah api yang tercantik dan tertinggi??

Jom kita layan lima senarai rumah api tertinggi di dunia!>>

Jeddah Lighthouse

Jeddah Lighthouse adalah rumah api aktif yang terdapat di Jeddah, Arab Saudi. Dengan ketinggian sekitar 436 kaki (133 m), Jeddah Lighthouse dinobatkan sebagai rumah api tertinggi di dunia. rumah api ini sendiri terletak di ujung dermaga luar pada bagian utara pintu masuk Pelabuhan Jeddah.
Yokohama Tower



Terletak di Yokohama, Jepun, rumah api ini dibangun sebagai peringatan 100 tahun Pelabuhan Yokohama, pada tahun 1961. Saat ini, dalam dominasi rumah api di dunia, Yokohama Tower menempatkan pada tangga ke-2 yang tertinggi di dunia dengan tinggi 348 kaki.
The Lighthouse of Genoa

Rumah api ini adalah rumah api utama untuk pelabuhan kota Genoa, Italia. Selain membantu untuk navigasi di malam hari bagi kapal-kapal, rumah api ini juga dipakai sebagai simbol Kota Genoa, dan merupakan salah satu bangunan tertua di Italia. Dengan ketinggian sekitar 76 meter,rumah api ini juga pernah dinobatkan sebagai tertinggi ke-2 di dunia.

Punta Penna Lighthouse
Punta Penna Lighthouse adalah rumah api aktif yang terletak di tempat strategis penting di Via della Madonna Penna, Pelabuhan Vasto. Dengan ketinggian 230 kaki (70 meter), rumah api  ini dinobatkan sebagai tertinggi ke-8 di dunia dan ke-2 di Italia setelah Genoa.

Mulan Tou Lighthouse
Mulan Tou Lighthouse atau yang juga dikenal sebagai Hainan Light Head adalah rumah api yang terletak di Provinsi Hainan, Cina dan merupakan rumah api tertinggi ke-5 di dunia dan tertinggi di Cina dengan ketinggian 289 kaki (88 meter). Dibangun pada tahun 1995, rumah api ini mampu memancarkan dua kilatan cahaya putih setiap 15 detik.

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments