Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» »Unlabelled » Ikan Lumba-lumba berwarna merah jambu
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Kewujudan ikan lumba-lumba berwarna merah jambu memang tidak boleh disangkal lagi. Ikan lumba-lumba ini adalah daripada sepsis Inia Geoffrensis merupakan antara spesis ikan lumba-lumba air tawar yang terdapat di benua Amerika Selatan terutamanya sungai Amazon dan Orinoco.


Ikan ini dikenali sebagai Boutu, Amazon River Dolphin dan Pink River Dolphin.

Ikan ini pada usia awalnya memang berwarna kelabu, namun akan bertukar menjadi warna merha jambu apabila semakin berusia. Punca sebenar perubahan warna tersebut masih belum dikenal pasti.

Ikan lumba-lumba jenis ini sangat jarang melompat dan kurang aktif, tidak seperti ikan lumba-lumba yag tinggal di lautan.

Spesis ikan lumba-lumba ini telah dimasukkan dalam senarai spesies terancam oleh UICN kerana pencemaran sundai dan aktiviti perikanan telah mengancam nyawa ikan luma-lumba ini dan turut memusnahkan habitat mereka.

Follow us on twitter : Twitter
Like us at Facebook : Facebook


About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments