Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Upacara Bakar Mayat Agama Hindu Di Bali Indonesia (3 GAMBAR)
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post



Ngaben merupakan upacara pembakaran mayat atau pembakaran jenazah di Bali, Indonesia. Upacara adat Ngaben merupakan sebuah ritual yang dilakukan untuk menghantar jenazah pada kehidupan mendatang.

Menurut kepercayaan agama hindu di sana, dalam upacara ini, jenazah diletakkan dengan kedudukan seperti orang tidur. Keluarga yang ditinggalkan pun akan beranggapan bahawa orang yang meninggal tersebut sedang tertidur. Dalam upacara ini, tidak ada air mata kerana mereka menganggap bahawa jenazah hanya tidak ada untuk sementara waktu dan menjalani kelahiran semula atau akan mencari peristirahatan terakhir di Moksha iaitu suatu keadaan di mana jiwa telah bebas dari kelahiran semula dan roda kematian. Upacara ngaben ini juga menjadi simbol untuk menyucikan roh orang yang telah meninggal.






About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments