Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Taikun solar individu paling kaya di China
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post



BEIJING – Seorang taikun tenaga solar China menggantikan gergasi e-dagang Alibaba, Jack Ma sebagai lelaki terkaya di negara berkenaan dengan anggaran aset berjumlah AS$26 bilion (RM94 bilion), menurut satu kaji selidik kekayaan semalam.
Menurut senarai Hurun Report’s Global Rich List 2015, kekayaan pengasas dan pengerusi firma Hanergy, Li Hejun meningkat tiga kali ganda berbanding setahuh lalu.
Beliau kini orang paling kaya di China sementara kedudukannya dalam senarai global itu naik 108 anak tangga kepada nombor 28.
Kaji selidik sama mendapati pengasas bersama Microsoft, Bill Gates kekal sebagai individu terkaya dunia dengan nilai aset AS$85 bilion (RM307.3 bilion).
Kumpulan Hanergy yang ditubuhkan pada 1994 mempunyai pegangan dalam industri kuasa hidro, kuasa kincir angin dan tenaga solar.
Laporan oleh majalah Financial Times di London pada bulan lalu menyatakan Hanergy merupakan syarikat tenaga solar terbesar dunia mengikut nilai pasaran semasa.
Dalam pada itu, Ma yang merupakan lelaki terkaya di China pada September lalu kini menduduki tempat ketiga dengan kekayaan mencecah AS$24.5 bilion (RM88.6 bilion).
Ma bukan sahaja ketinggalan berbanding Li malahan oleh pemilik syarikat hartanah Wanda Group, Wang Jianlin yang mempunyai aset berjumlah AS$25 bilion (RM90.4 bilion). – AFP



About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments