Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Bandar Berhantu Nagoro, Kini Dipenuhi Anak Patung
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Jepun – Nagoro kini menjadi bandar berhantu. Apa tidaknya daripada lebih beratus-ratus penduduk yang menghuni bandar itu sebelum ini, kini hanya tinggal 35 orang sahaja yang menetap di situ.
Nagoro merupakan salah satu daripada 10,000 bandar dan kampung di Jepun yang semakin kosong akibat penghijrahan dan kematian.
Justeru bagi mengisi kekosongan berkenaan, salah seorang penduduk Nagoro, Tsukimi, membuat patung daripada kain untuk menggantikan jiran-jirannya yang telah meninggal dunia.
Meskipun dia sudah berusia 65 tahun namun Tsukimi merupakan penduduk paling muda di Nagoro.
Dia yang menetap di Osaka sebelum ini, telah kembali semula ke kampungnya itu bagi menjaga bapa. Namun lelaki itu meninggal dunia kira-kira sedekad lalu.
“Bagi mengembalikan semula memori terhadap jiran-jiran saya yang telah meninggal dunia, saya menghasilkan patung ini.
“Setiap patung mempunyai cerita tersendiri dan mereka mengingatkan saya kepada masa lalu,’’ katanya.
Memandangkan tiada lagi kanak-kanak untuk dibesarkan di Nagoro, maka sebuah sekolah terpaksa ditutup manakala rumah-rumah, kedai dan jalan di situ turut ditutup.
Kini terdapat 100 anak patung yang dihasilkan oleh Tsukimi yang diletakkan di sekitar Nagoro. Malah dia turut meletakkan satu anak patung di sebelahnya ketika dia memandu, untuk dijadikan sebagai peneman.

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments