Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Ikan Kelah Ini Harganya RM550 Dan Beratnya Hanya 2kg
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Ikan Kelah di dalam gambar di atas berharga RM550 dan seberat 2 kilogram menjadi hidangan buat wakil media yang berada di Terengganu sempena program Sahabat Media – Terengganu di lokasi penginapan hari kedua iaitu di Warisan Pahlawan Resort di Kuala Berang.
Selain ikan eksotik berkenaan, wartawan dijamu dengan makanan seperti daging dan ayam yang dimasak di dalam buluh termasuk lemang.
Menurut pemilik resort Tuan Mohd Anuar Tuan Ahmad, ikan berkenaan memang susah dicari dan hanya seekor berjaya dibeli daripada seorang penjual sebelum ketibaan wakil media.




Ikan yang sukar untuk diperolehi itu dibakar dan wartawan dari pelbagai agensi begitu berselera dan berebut-berebut mengambil ikan berkenaan yang habis dalam masa hanya beberapa seketika.
Selain makanan tradisi Kuala Berang, Persatuan Kebudayaan dan Muzik Melayu Nusantara Malaysia atau Kumpulan Dendang Anak turt memberikan persembahan warisan alam Melayu di resort berkenaan kepada wakil media.
Mereka turut memberikan hadiah berupa tanjak untuk wartawan lelaki manakalah selendang untuk wartawan wanita.
Persatuan Dendang Anak merupakan pasukan yang menggabungkan bunyi alat-alat muzik tradisional dan moden bagi melahirkan irama tradisional yang segar dan hidup untuk menarik khalayak tua dan muda.
Lagu-lagu yang dinyanyikan pada malam tadi bersifat tradisional dan banyak berkisar tentang sejarah dan perjuangan orang Melayu serta memasukkan elemen gerak tari tradisional terkawal.
Selain itu, malam tadi Dendang Anak turut membuat persembahan lagu tradisional Terengganu yang mempunyai pelbagai versi cerita dan mitos iaitu lagu Ulik Mayang.
Majllis persembahan malam ini turut dihadiri Pengarah Pejabat Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Negeri Terengganu; Mohd Sabri Zakaria selaku penganjur bersama program bersam dengan Tourism Malaysia dan majalah Santai Travel. - Mynewshub

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments