Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Saham Apple Dan Pembekal Komponennya Jatuh Kerana iPhone 6
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post



HONG KONG: Saham Asia jatuh hari ini berikutan penurunan semalaman di Wall Street yang menyaksikan saham Apple dan pembekal komponennya turun apabila pelabur tidak teruja dengan peranti terbaharu iPhone 6 dan Apple Watch.
Menjelang penutupan tengah hari, bursa Tokyo turun 0.35 peratus, Sydney susut 0.88 peratus, Shanghai turun 0.64 peratus manakala Hong Kong susut 1.44 peratus. Bursa Seoul ditutup kerana cuti umum.
Pada penutupan malam tadi, Indeks Dow Jones jatuh 0.57 peratus dan S&P500 jatuh 0.65 peratus manakala Nasdaq jatuh 0.87 peratus.
Saham firma yang membekalkan komponen kepada Apple jatuh selepas pelancaran iPhone 6 dan iPhone 6+ dengan skrin lebih besar, jam pintar serta sistem pembayaran baharu.
Walaupun Ketua Pegawai Eksekutif Apple, Tim Cook, berkata telefon pintar itu adalah 'kemajuan terbesar dalam sejarah iPhone', pelabur bagaimanapun tidak begitu tertarik. Saham Apple ditutup turun 0.4 peratus.
Harga saham Japan Display jatuh 1.8 peratus, Foster Electric susut 0.6 peratus manakala di Taipei, Taiwan Semiconductor Manufacturing Corp jatuh 1.6 peratus manakala pengeluar skrin, Largan Precision jatuh 1.2 peratus.
Ketua Pegawai Pelaburan BMO Private Bank Amerika Syarikat (AS), Jack Ablin, berkata pelabur nampaknya agak kecewa.
"Pelabur mengharapkan produk 'game changer' daripada syarikat ini (Apple), justeru mereka agak kecewa bila keadaan itu tidak dicapai," katanya. - AFP

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments