Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Besarkan Mata Sepet Kini Jadi Kegilaan Di Jepun
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post



TOKYO – Pembedahan kelopak mata menjadi trend yang popular untuk wanita Asia bagi mendapatkan kelopak menarik. Namun kini terdapat kegilaan baru yang menjanjikan alternatif lebih mudah dan tidak menyakitkan iaitu tampalan pelekat di kelopak mata.

Tujuan utamanya adalah membentu kelopak mata berganda secara semula jadi. Ia hanya menggunakan tampalan pelekat yang berharga RM19 berbanding kos pembedahan kelopak mata yang dianggarkan RM16,000.

Trend itu diperkenalkan di Jepun dan menyebabkan penduduknya terutama remaja yang bemata sepet menjadi obses.



Malah satu majalah Scawaii Beauty, menyifatkan bagaimana trend memotong pelekat itu kepada cebisan kecil dan melekatnya di kelopak mata, menjadikan mata pemakainya lebih besar, sama seperti kelopak mata orang barat.

Kegilaan ini bermula di Korea Selatan dan merebak dengan cepat di Jepun.
Pelekat itu turut dijual di Amazon, di mana ia disifatkan sebagai gred perubatan, menjadikan mata lebih besar dan jelas.

Bagaimanapun kegilaan itu dikritik oleh warga tua di Jepun kerana ia merompak identiti masyarakat Jepun yang terkenal dengan mata sepet.

“Bagaimana anda menggelar diri anda sebagai orang Jepun jika anda menjadikan diri sendiri seperti orang lain,’’ itu antara persoalan yang dibangkitkan oleh warga tua di negara berkenaan.


About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments